Resumo (PT):
A sociedade de risco, conceituada por sociólogos como Ulrich
Beck e Anthony Giddens, e caracterizada por uma série de transformações
sociais, políticas, tecnológicas e econômicas radicais desde os anos
1980, certamente influiu no campo cultural. Visível sobretudo nos
estratos juvenis criativos – os artistas plásticos, estilistas, músicos, etc.
–, a ansiedade geracional por eles compartilhada tornar-se-ia (ainda
que inconscientemente) motor para algumas de suas produções. Uma
espécie de ethos, semelhante àquele que se verificou nos anos 1970
com o movimento punk, neste trabalho buscaremos pensar o grunge
através de suas estéticas, estilos e sonoridades. Tomando como estudo
de caso a banda Alice in Chains, num recorte diacrônico que se estende
de 1987 a 1996, discutiremos suas letras, performances e a criação de
uma linguagem visual na qual se articulam conceitos como o de abjeção
e memento-mori.
Abstract (EN):
The risk society, as conceptualized by sociologists such as
Ulrich Beck and Anthony Giddens, and characterized by a series of radical
social, political, technological and economic transformations since the
1980s, that has certainly had an influence on the cultural field. Visible
above all in the creative youth strata – visual artists, fashion designers,
musicians, etc. – the generational anxiety they share becomes (albeit
unconsciously) the theme of their productions. A kind of ethos, similar
to the one seen in the 1970s with the punk movement, in this work we
will try to think about grunge through its aesthetics, styles and sounds –
from this analytical perspective. Taking the band Alice in Chains as a case
study, in a diachronic section that extends from 1987 to 1996, we will
discuss their lyrics, performances and the creation of a visual language
in which concepts such as abjection and memento-mori are articulated.
Language:
Portuguese
Type (Professor's evaluation):
Scientific
No. of pages:
33