Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Peer attachment, coping, and self-esteem in institutionalized adolescents: the mediating role of social skills

Peer attachment, coping, and self-esteem in institutionalized adolescents: the mediating role of social skills

Título
Peer attachment, coping, and self-esteem in institutionalized adolescents: the mediating role of social skills
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2013
Autores
Revista
Vol. 28 2
Páginas: 87-100
ISSN: 0256-2928
Editora: Springer Nature
Indexação
Publicação em ISI Web of Science ISI Web of Science
Publicação em Scopus Scopus - 1 Citação
PsycInfo
Classificação Científica
FOS: Ciências sociais > Psicologia
Outras Informações
ID Authenticus: P-002-0B9
Abstract (EN): This study analyzes the contribution of peer attachment in predicting active coping and self-esteem in a sample of 109 institutionalized adolescents. It also explores the mediating role of social skills in the association between peer attachment, coping, and self-esteem. Structural equation modeling identified a model able to predict a positive and direct contribution of peer relationships on self-esteem. Results confirmed the mediating role of social skills but only between quality of peer attachment and the development of active coping. From an ecological perspective, quality of relationships with significant peer figures can contribute to the development of a secure base, especially in adolescents without family support. Consequently, institutionalized adolescents who perceive quality in their peer relationships seem to be more able to express their feelings and ideas. As a result, they can become able to establish positive and empathic relationships with others, which can lead to the development of active coping skills. The quality of peer relationships can also increase the self-esteem of these adolescents because they feel they have a source of personal support and can share their difficulties.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Contacto: catarinap.mota@gmail.com; pmmatos@fpce.up.pt
Notas: Online First, 3 February 2012 <br> <a href="http://gateway.isiknowledge.com/gateway/Gateway.cgi?GWVersion=2&SrcAuth=Alerting&SrcApp=Alerting&DestApp=WOS&DestLinkType=FullRecord&KeyUT= 000314693200005 ">Acesso à Web of Science</a> <br> <a href="http://www.scopus.com/record/display.url?eid=2-s2.0-84873709049&origin=resultslist">Acesso à Scopus</a>
Nº de páginas: 14
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação com acesso permitido.
Publicações Relacionadas

Dos mesmos autores

Vinculação, desenvolvimento e adaptação psicossocial (2011)
Relatório Técnico
Paula Mena Matos; Catarina Pinheiro Mota; Helena Carvalho; Joana Cabral; Magda Rocha; Marisa Ávila; Octávio Moura; Rute Andrade dos Santos; Tânia Gouveia
Relações significativas e resiliência em crianças e jovens em acolhimento residencial (2021)
Capítulo ou Parte de Livro
Catarina Pinheiro Mota; Paula Mena Matos
Challenges and changes in family(ies) formation in Portugal since the transition to democracy (2021)
Capítulo ou Parte de Livro
Catarina Pinheiro Mota; Helena Carvalho; Paula Mena Matos
Adolescência e conflitos interparentais: uma perspectiva de resiliência (2011)
Capítulo ou Parte de Livro
Catarina Pinheiro Mota; Paula Mena Matos
Acolhimento residencial: uma abordagem relacional (2018)
Capítulo ou Parte de Livro
Catarina Pinheiro Mota; Paula Mena Matos

Ver todas (37)

Da mesma revista

Teaching and learning in a multilingual Europe: findings from a cross-european study (2022)
Artigo em Revista Científica Internacional
J. E. Dockrell; T. C. Papadopoulos; C. L. Mifsud; L. Bourke; O. Vilageliu; E. Besic; S. Seifert; B. Gasteiger-Klicpera; A. Ralli; I. Dimakos; S. Karpava; M. Martins; O. Sousa; São Luís Castro; H. Knudsen; P. Donau; B. Haznedar; M. Mikulajová; N. Gerdzhikova
Students' individual and collective efficacy: joining together two sets of beliefs for understanding academic achievement (2013)
Artigo em Revista Científica Internacional
Sílvia Pina Neves; Luísa Faria; Hannu Räty
Self-perceived stability and change in children's competence (2010)
Artigo em Revista Científica Internacional
Christiane Vandenplas Holper; Isabelle Roskam; Anne Marie Fontaine
Predicting child outcomes from preschool quality in Portugal (2013)
Artigo em Revista Científica Internacional
Isabel Abreu-Lima; Teresa Leal; Joana Cadima; Ana Madalena Gamelas
Parents' and teachers' perceptions of quality in Portuguese childcare classrooms (2015)
Artigo em Revista Científica Internacional
S. Barros; Teresa Leal

Ver todas (12)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2024 © Reitoria da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z  I Livro de Visitas
Página gerada em: 2024-04-23 às 08:45:45 | Política de Utilização Aceitável | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias