Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Spreadsheets in chemical engineering education - a tool in process design and process integration

Spreadsheets in chemical engineering education - a tool in process design and process integration

Título
Spreadsheets in chemical engineering education - a tool in process design and process integration
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2004
Autores
E. C. Ferreira
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Ricardo Lima
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Romualdo Salcedo
(Autor)
FEUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Ver página do Authenticus Sem ORCID
Revista
Vol. 20 6
Páginas: 928-938
ISSN: 0949-149X
Outras Informações
Resumo (PT):
Abstract (EN): Recent developments in embedding numerical optimization procedures with linear and nonlinear solvers within a spreadsheet environment have greatly enhanced the use of these tools for teaching chemical process design and process integration. Student skills with respect to these topics are usually gained by complex and expensive modular simulators, e.g. ASPEN Plus(R) or algebraic tools such as GAMS(R) or AMPL(R). However, modular simulators have a significant learning curve, and algebraic modeling languages are usually ignored once students commence careers. This paper demonstrates how the Solver feature of the Excel(R) spreadsheet is used for the optimization of several chemical engineering systems, including pollution prevention problems and mass-exchange networks. Three nonlinear problems are examined: the (a) recovery of benzene from a gaseous emission; (b) design of a chemical reactor network; and (c) solution of material balances in the production of vinyl chloride from ethylene. Dephenolization of aqueous wastes is presented as a linear case. The ease with which these and similar process problems can be formulated and solved within the Excel(R) environment constitutes a major step towards teaching practical optimization and design concepts for university students.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 11
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Da mesma revista

Welcome to Engineering: Gender Equality in Learning and Integration among First Year Students (2018)
Artigo em Revista Científica Internacional
Manuel Firmino Torres; Sara Ferreira; Armando Jorge Sousa; Luciano Moreira; Raquel Torres
Tuning PID controllers using the ITAE criterion (2005)
Artigo em Revista Científica Internacional
Martins FG
Teaching residence time distributions in the laboratory (2002)
Artigo em Revista Científica Internacional
Lopes, JM; Lemos, F; Pinheiro, C; Ribeiro, FR; Magalhaes, FD; Mendes, A; Costa, C
Teaching Laminar-flow reactors: From experimentation to CFD simulation (2006)
Artigo em Revista Científica Internacional
L. M. Madeira; A. Mendes; F. D. Magalhães
Sucrose inversion: An experiment on heterogeneous catalysis (2003)
Artigo em Revista Científica Internacional
Mendes, A; Magalhaes, FD; Madeira, LM

Ver todas (14)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2024 © Reitoria da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z  I Livro de Visitas
Página gerada em: 2024-09-27 às 08:19:32 | Política de Utilização Aceitável | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias