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Publication

Users Satisfaction Regarding Nursing Information and Documentation In Electronic Health Records: A Study At The Health Centers Group Tâmega II – Vale Do Sousa Sul

Title
Users Satisfaction Regarding Nursing Information and Documentation In Electronic Health Records: A Study At The Health Centers Group Tâmega II – Vale Do Sousa Sul
Type
Thesis
Year
2023-12-13
Authors
Carla Manuela Pinto Lourenço
(Author)
FMUP
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Scientific classification
FOS: Natural sciences > Computer and information sciences
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Resumo (PT): Introdução Os Sistemas de Informação em Saúde (SIS) permitem não só a cooperação multidisciplinar, como também a partilha de informação e desenvolvimento da assistência em saúde na dimensão tecnológica, favorecendo a eficiência, a qualidade e a continuidade dos cuidados.(1) Os Sistemas de Informação e de Documentação em Enfermagem (SIDE) são ferramentas de suporte à decisão clínica, formação, investigação e gestão. O investimento dos serviços de saúde na implementação e na manutenção dos SIDE tem ocorrido progressivamente. Em Portugal, nas últimas duas décadas, os SIDE em suporte eletrónico têm evoluído, com especial relevância aquando da mudança do SAPE para o SClínico.(1) O SClínico é considerado um sistema de Registos de Saúde Eletrónicos (RSE). O uso de RSE aumentou substancialmente nos últimos anos, permitindo o crescimento da qualidade dos serviços de saúde e, ao mesmo tempo, o controle de seus custos.(2) A satisfação dos utilizadores com o uso dos SIDE é uma dimensão essencial e decisiva para o seu sucesso e rentabilização, influenciando a atividade organizacional.(3) Os enfermeiros detêm um papel imprescindível no suporte ao uso dos SIDE.(4) Assim, o conhecimento dos enfermeiros relativamente à satisfação no uso dos SIDE por parte dos seus utilizadores, torna-se fulcral para a concretização da implementação destes dispositivos.(5) Consequentemente, e para que haja a vinculação por parte dos enfermeiros a uma cultura organizacional de criatividade e de inovação tecnológica inerente aos serviços de saúde, urge a necessidade de conhecer a satisfação dos enfermeiros no uso dos SIDE, nos diversos contextos de prática. Métodos Paradigma quantitativo, com abordagem descritiva, exploratória e de caráter transversal. Será aplicado o “Questionário de satisfação dos utilizadores de sistemas de informação e documentação de enfermagem”,(6) sendo a amostragem não probabilística e a amostra constituída por enfermeiros em exercício de funções há mais de três meses nas Unidades Funcionais do ACeS Tâmega II – Vale do Sousa Sul, que aceitem participar de forma esclarecida, livre e informada. Todos os participantes serão esclarecidos quanto aos objetivos e à metodologia do estudo assinando o consentimento informado de forma livre, tendo por base a garantia de todas as normas de confidencialidade e de anonimato. Resultados (esperados) Pretende-se com esta investigação uma abordagem exploratória acerca da satisfação com os Sistemas de Informação em Enfermagem (SIE) em uso, contando com a participação dos enfermeiros, por forma a conhecer não só a satisfação dos enfermeiros como também explorar as relações passíveis de serem estabelecidas entre esta variável e outras variáveis como os dados sociodemográficos e profissionais, e o contexto de prática. Discussão e Conclusão A satisfação dos enfermeiros com os SIE em uso é um fator preponderante na evolução da qualidade dos cuidados. Desta forma, o estudo desta variável poderá contribuir para uma melhoria dos processos de gestão e de governo dos SIE em uso, partindo do nível de satisfação dos enfermeiros enquanto utilizadores dos SIDE suportados pelas Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC). (Nota: a tese será redigida em língua inglesa).
Abstract (EN): Introduction Health Information Systems (HIS) allow not only multidisciplinary cooperation but also the sharing of information and the development of healthcare in the technological dimension, favoring efficiency, quality and continuity of care.(1) Nursing Information and Documentation Systems (NIDS) are supporting tools for clinical decision, training, research and management. The investment of health services in the implementation and maintenance of NIDS has been progressive. In Portugal, over the last two decades, electronic NIDS have evolved, with particular relevance when changing from SAPE to SClinico.(1) The SClínico is considered an Electronic Health Records (EHR) system. The use of EHR has increased substantially in recent years, allowing the growth of the quality of health services and, at the same time, controlling their costs.(2) User satisfaction with the use of NIDS is an essential and decisive dimension for its success and profitability, influencing organizational activity.(3) Nurses play an essential role in supporting the use of NIDS.(4) Thus, the knowledge of nurses regarding the satisfaction with the use of NIDS by their users, becomes central to the implementation of these devices.(5) Consequently, and for nurses to be linked to an organizational culture of creativity and technological innovation inherent to health services, there is an urgent need to know the satisfaction of nurses in the use of NIDS in the different contexts of practice. Methods Quantitative paradigm, with a descriptive, exploratory and transversal approach. The “Nursing Information and Documentation Systems User Satisfaction Questionnaire”(6) will be applied, with non-probabilistic sampling and the sample consisting of nurses working for more than three months in the Functional Units of ACeS Tâmega II – Vale do Sousa Sul, who agree to participate in an informed, free and clarified manner. All participants will be informed about the objectives and methodology of the study by signing the informed consent, based on the guarantee of all confidentiality and anonymity rules. Expected Results The aim of this investigation is an exploratory approach about satisfaction with the Nursing Information Systems (NIS) in use, with the participation of nurses, in order to know not only the satisfaction of nurses but also to explore the relationships that can be established between this variable and other variables such as sociodemographic and professional data, and the context of practice. Discussion and Conclusion Nurses' satisfaction with the NIS in use is a preponderant factor in the evolution of the quality of care. Thus, the study of this variable may contribute to an improvement in the management and governance processes of the NIS in use, starting from the level of satisfaction of nurses as users of NIDS supported by Information and Communication Technologies.
Language: English
No. of pages: 125
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Dissertação Carla Lourenço Users Satisfaction Regarding Nursing Information and Documentation In Electronic Health Records: A Study At The Health Centers Group Tâmega II - Vale Do Sousa Sul 3431.26 KB
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