Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Logótipo
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Health literacy as a key for effective preventive medicine

Health literacy as a key for effective preventive medicine

Título
Health literacy as a key for effective preventive medicine
Tipo
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Ano
2017
Autores
Alberto Hespanhol
(Autor)
FMUP
Luísa Sá
(Autor)
FMUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Ver página do Authenticus Sem ORCID
Luciana Couto
(Autor)
FMUP
Revista
Vol. 3 1
Editora: Cogent OA
Outras Informações
ID Authenticus: P-00N-D05
Abstract (EN): Background: A preventive approach in health care aims to anticipate the natural history of the diseases and to define break points where the procedures may act to change future events, on the limit of the patient's free will. Patient is an active agent and the main responsible for his/her own health status. The way to achieve the best integration of the providers' prescriptions and the patients' decisions is through education, aiming to increase the literacy status. Body of abstract: Higher levels of literacy for health allow better health decisions, stronger commitment with them and superior levels of efficiency. Patients have to possess enough information enabling its incorporation in free and clear decision-making. In preventive approach, literacy contributes to maximize the profit of health investment and to rationalize the available resources by ceasing some old-fashioned and inadequate technologies, thus contributing to sustainability of health systems. Conclusion: The improvement of patients' health literacy is crucial. Higher literacy means better health outcomes, both in an individual point of view as for general population, in every levels of preventive approach. Thus, literacy is a relevant determinant of individual health and a public health priority.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 9
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Dos mesmos autores

The Portuguese Guidelines and Patients Values (2015)
Artigo em Revista Científica Internacional
Paulo Santos; Nazare, I; Carlos Martins; Luísa Sá; Luciana Couto; Alberto Hespanhol
The Metis project-education for health: a project report (2020)
Artigo em Revista Científica Internacional
Paulo Santos; Oliveira, AC; Beirao, D; Franclim, C; Magalhaes, M; Luciana Couto; Luísa Sá; Alberto Hespanhol
Sources of information in health education: A cross-sectional study in Portuguese university students (2018)
Artigo em Revista Científica Internacional
Paulo Santos; Luísa Sá; Luciana Couto; Alberto Hespanhol
Portuguese Family Physicians' Awareness of Diagnostic and Laboratory Test Costs: A Cross-Sectional Study (2015)
Artigo em Revista Científica Internacional
Luísa Sá; Cristina Costa Santos; teixeira, a; Luciana Couto; Costa-Pereira A; Alberto Hespanhol; Paulo Santos; Carlos Martins
Motives for requesting an electrocardiogram in primary health care (2015)
Artigo em Revista Científica Internacional
Paulo Santos; Carlos Martins; Luísa Sá; Alberto Hespanhol; Luciana Couto

Ver todas (9)

Da mesma revista

Gender, sexual orientation and health behaviors in the ELSA-Brasil cohort (2020)
Artigo em Revista Científica Internacional
Ana Luísa Patrão; Maria da Conceição Almeida; Sheila M. Alvim Matos; Rosane H. Griep; Conceição Nogueira; Liliana Rodrigues; Estela M. L. Aquino
Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z  I Livro de Visitas
Página gerada em: 2025-06-27 às 04:51:27 | Política de Utilização Aceitável | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias