Você está em: Início > Notícias > International Seminar: Research in Human Sexuality

International Seminar: Research in Human Sexuality

21 de abril | Auditório 1

Organizado no âmbito do Programa Doutoral em Sexualidade Humana e do SexLab - Centro de Investigação em Sexualidade Humana, a FPCEUP acolhe o International Seminar: Research in Human Sexuality, no dia 21 de abril de 2017.

O seminário decorre no Auditório 1 da FPCEUP.

A participação exige uma inscrição em: goo.gl/2RKJ8c

Valor da inscrição:
Comunidade FPCEUP: Gratuito
Estudantes externos à FPCEUP: ¤ 10,00
Público geral: ¤ 20,00

• 9h30  Abertura do secretariado

• 10h00   Sessão de abertura
    •     Fernando Remião, Pró-Reitor da UPorto
          José Alberto Correia, Diretor da FPCEUP
          São Luís Castro, Diretora do CPUP
          Pedro Nobre, Diretor do SexLab/FPCEUP

• 10h20  Conferência inaugural: SexLab: Overview and new research projects
    •     Pedro Nobre
          Moderação: Francisco Allen Gomes

• 10h45   Mesa 1: SexLab: New studies on cognitive and neuro-psychophysiological processes
    •     Gender differences in the automatic attention to romantic vs sexually explicit stimuli
          Joana Carvalho

Brain dynamics of the inhibition of genital response in erectile dysfunction
          Nicoletta Cera

•     Cognitive & emotional responses to sexual stimulus in men with and without erectile dysfunction
          Pedro Laja

Moderação: São Luís Castro

• 11h30   Mesa 2: New research studies on sexual health in men and women
    •     Prostate cancer & male sexual health
          Ana Quinta-Gomes

Predictors of self-esteem in women with sexual pain
          Cátia Oliveira

Mindfulness and sexuality
          Sandra Vilarinho

Biopsychosocial predictors of sexual desire in men
          Filippo Nimbi

Moderação: António Pacheco Palha

• 12h30   Mesa 3: Sexual and Human Rights: Socio-political and legal hot topics
    •     Cognitive and affective factors of sexual health of people with physical disabilities
          Raquel Pereira

Sex work: research and public policies
          Alexandra Oliveira

Factors influencing parental decisions among LGBT individuals: Gaps in knowledge and implications for practice
          Jorge Gato

Moderação: Isabel Menezes *

• 13h30   Almoço

• 14h30   Mesa 4: Gender, sexualities and diversities: Feminist intersectional positioning
    •     Feminist intersectional positioning
          Conceição Nogueira

LGBT subjectivities: social constrcutionist and intersectional approaches
          Nuno Santos Carneiro

Gender & age(ing): Unveiling (hetero)sexualities
          Sara Isabel Magalhães

Trans(gender) people: A human rights-based approach to health
          Liliana Rodrigues

Moderação: Conceição Nogueira

• 15h30   Mesa 5: Sexual education in school and community contexts
    •     Sexual (des)orientation in sex education: between recognition and inadequacy
          Hugo M. Santos

Debates and experiences of school-based sex education in Portugal and England: Why is it important?
          Sofia Santos

School-based sexuality education in Portugal
          Ana C. Rocha

Moderação: Helena C. Araújo *

• 16h30   Coffee break

• 17h00  Mesa 6: Dyadic Approaches to Sexuality
  •               From recreation to procreation: sexual functioning and frequency in couples trying to conceive, subfertile and infertile
                  Mariana Martins

Sexual functioning and sexual satisfaction: A dyadic approach
                  Patrícia Pascoal

Sexual health in couples transitioning to parenthood
                  Inês Tavares

Moderação: Erick Janssen

• 18h00   Conferência de encerramento: New directions in the study of sex and relationships
    •     Erick Janssen

Moderação: Pedro Nobre

• * aguarda confirmação

Sobre Erick Janssen

Erick Janssen é doutorado em Psicologia pela Universidade de Amsterdão (1995) e Professor do Institute for Family and Sexuality Studies da Universidade Católica de Leuven (Bélgica). Foi ainda Director de Investigação e Estudos Pós-graduados do prestigiado Instituto Kinsey (Indiana University, EUA) onde desempenhou funções entre 1996 e 2014. O Prof. Erick Janssen é um dos mais produtivos e ativos investigadores na área da sexologia, tendo publicado mais de uma centena de artigos científicos e capítulos de livros e tendo recentemente editado a obra de referência “Psychophysiology of Sex”.

De entre os prémios científicos que recebeu destacam-se dois Hugo Beigel Research Awards para melhor artigo publicado no Journal of Sex Research em 2000 e 2002. É membro do Editorial Board das revistas científicas de referência Archives of Sexual Behavior e Journal of Psychology and Human Sexuality. Foi presidente da International Academy of Sex Research (2010-2011) e da Society for the Scientific Study of Sex - Midcontinent (2006-2007).

Erick Janssen é ainda Investigador Principal em diversos projetos de investigação financiados nas áreas do ajustamento marital, comportamentos sexuais de risco, saúde sexual, papel das emoções na resposta sexual, etc. O professor é também responsável pela rede internacional “Sex Lab” que se constituí como referência para todos os que investigam na área da psicofisiologia da sexualidade. De entre os seus trabalhos mais relevantes destacam-se o desenvolvimento em co-autoria com John Bancroft do Modelo dual da Resposta Sexual e das escalas de Excitação / Inibição Sexual.

SexLab - Centro de Investigação em Sexualidade Humana
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto
Rua Alfredo Allen
4200-135 Porto