Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Logótipo
Você está em: Start > DE205

Pedagogical Intervention with Deaf Children and Young People

Code: DE205     Acronym: IPCJS

Instance: 2009/2010 - 1S

Active? Yes
Responsible unit: Education Sciences
Course/CS Responsible: Master Degree in Educational Sciences

Cycles of Study/Courses

Acronym No. of Students Study Plan Curricular Years Credits UCN Credits ECTS Contact hours Total Time
MCED 22 Official Curricular Structure 1 - 6 49 162

Teaching language

Portuguese

Mandatory literature

AFONSO, Carlos; Reflexões sobre a surdez, Vila Nova de Gaia: Edições Gailivro, 2008
BISPO, Maria, COUTO, André, CLARA, Maria do Céu & CLARA, Luís (Coord.). ; O Gesto e a Palavra I., Lisboa: Editorial Caminho, 2006
COELHO, Orquídea et al.; , «Surdos e Ouvintes, mais que uma língua em cada língua» , in R. BIZARRO (org.). Eu e o Outro – Estudos Multidisciplinares sobre Identidade(s), Diversidade(s) e Práticas Interculturais, Porto: Areal Editores, 376-384., 2007
FIGUEIREDO, Olívia e BIZARRO, Rosa ; A leitura como um processo cognitivo., , in M. G. PINTO et alii (org.). Psycholinguistics on the threshold of the year 2000 / La Psycholinguistique sur le seuil de l’an 2000 / A Psicolinguística no limiar do ano 2000. Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 465-470, 1999
GÓES, Maria Cecília; Linguagem, surdez e educação,, Campinas: Ed. Aut. Associados, 1996
ROCHA, Júlia Maria ; «Educação da criança surda: é urgente um barco bilingue!», in R. BIZARRO (org.), Eu e o Outro – Estudos Multidisciplinares sobre Identidade(s), Diversidade(s) e Práticas Interculturais,Porto: Areal Editores, 269 – 272., 2007
SACKS, Oliver; Vendo Vozes, São Paulo: Schwarcz Ltda., 2002
SKLIAR, Carlos (Org.) ; Actualidade da Educação Bilingue para Surdos. Processos e Projectos Pedagógicos, Volume 1, Porto Alegre: Editora Mediação., 1999
MARSCHARK, Marc, PETERSON, Rico, WINSTON & Elisabeth (Edit.) ; Sign Language Interpreting and Interpreter Education: Directions for research and practice. , New York: Oxford University Press., 2005
BOUVET, Danielle; L’accès de l’enfant sourd à la parole: une situation particulière de bilinguisme entre une langue gestuelle et une langue vocale, Estudios de Sóciolingüistica, 2000, 1, Université de Vigo, Espagne, 2000
MAYBERRY, Rachel; When timing is everything: Age of First-Language Acquisition Effects on Second Language Learning, Applied Psycholinguistics, 28 (03), 537-549., 2007
FUSELLIER-SOUZA, Ivani ; Emergence and development of signed languages: from a semiogenetic point of view., Sign Language Studies, 7(1), 30-56, 2006

Evaluation Type

Distributed evaluation without final exam
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-12-02 at 09:18:49 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book