Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > FPSPI- Future Problem Solving Program International: análise dos efeitos do programa em competências do pensamento criativo
Map of Premises
Principal
Publication

FPSPI- Future Problem Solving Program International: análise dos efeitos do programa em competências do pensamento criativo

Title
FPSPI- Future Problem Solving Program International: análise dos efeitos do programa em competências do pensamento criativo
Type
Article in International Scientific Journal
Year
2014
Authors
Morais, Mª de Fátima
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Azevedo, Ivete
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Martins, Maria Fernanda
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page Without ORCID
Scientific classification
FOS: Humanities
Other information
Resumo (PT): O Future Problem Solving Program International (FPSPI) é um programa educativo que envolve crianças e jovens, internacionalmente validado. Tem como base teórica o modelo de Resolução Criativa de Problemas e o Pensamento Futurista. Direciona-se para a promoção de competências de pensamento criativo, pensamento crítico e analítico, recorrendo a uma abordagem futurista dos problemas. Nesta investigação, pretendeu-se avaliar os efeitos deste programa nas competências criativas avaliadas pelo Teste de Pensamento Criativo de Torrance, Versão Figurativa (Forma A), A intervenção foi feita em 51 adolescentes, durante sete meses e em contexto extracurricular. A avaliação dos efeitos do programa teve em conta dois momentos (pré e pós teste), assim como grupos experimental e de controlo semelhantes. Encontraramse diferenças estatisticamente significativas em todas as competências avaliadas, indicando um impacto positivo do programa na amostra. Tais resultados são contextualizados, descritos e discutidos, sensibilizando-se para futuras aplicações e investigações do programa em Portugal.
Abstract (EN): Future Problem Solving Program International (FPSPI) is an international validated educative program that involves children and youth. Creative Problem Solving and Futuristic Thinking make its theoretical framework. It is directed to the promotion of creative thinking skills, critical and analytical thinking, using a futuristic approach to problems. In this study, we sought to evaluate the effects of this program on creative skills assessed by the Torrance Test of Creative Thinking, Figurative version (Form A). Intervention involved 51 teenagers, for seven months, in an extracurricular context. The evaluation of the program effects had two different time points (pre-test and post-test) and took into account identical control and experimental groups. Statistically significant differences were found in all the evaluated skills, indicating a positive impact of the FPSPI program in this sample. These results are contextualized, described and discussed, raising awareness to future applications and program research in Portugal.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Notes: Disponível em: http://ieaa.ufam.edu.br/wp-files/revistas/2/files/2014-2/t9-2014-2-p196-218.pdf
License type: Click to view license CC BY-NC
Documents
File name Description Size
t9-2014-2-p196-218 347.15 KB
Related Publications

Of the same journal

Transição da educação superior para o trabalho: que significados em tempos de risco e de incerteza? (2015)
Article in International Scientific Journal
André Monteiro; Carlos Gonçalves
Responsividade materna e risco psicossocial: implicações práticas (2012)
Article in International Scientific Journal
Tiago Ferreira; Isabel Abreu-Lima
Qualidade do ambiente familiar: preditores e consequências no desenvolvimento das crianças e jovens (2012)
Article in International Scientific Journal
Orlanda Cruz; Isabel Abreu-Lima
Participação das mães na creche e no jardim de infância em Portugal (2012)
Article in International Scientific Journal
Sílvia Barros; Orlanda Cruz
Parentalidade e conhecimento emocional de crianças de idade pré-escolar adotadas (2012)
Article in International Scientific Journal
Maria Barbosa-Ducharne; Joana Costa

See all (22)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Medicina Dentária da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-08-07 at 17:51:09 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book