Resumo (PT):
Nos sites noticiosos da internet a cultura da participação pública é u
ma característica muito valorizada que assume três formas preferenciais: o número de visitas, votações e comentários. Sendo a interatividade
característica do meio digital, ela tem acompanhado os conteúdos informativos porque é entendida como aferição de audiências e do interesse público. É ainda considerada como uma ferramenta ao dispor da
cidadania. Através das votações e dos comentários os cidadãos podem, desde logo, exprimir as suas opiniões sobre as temáticas publicadas e assim validar a atividade informativa. Tendo em conta a evolução recente da história da informação na web, este trabalho incide em particular
sobre os sites de rádio portugueses, na sua vertente noticiosa. Vários autores concordam que estes são pouco interativos em comparação com outros cibermeios, pelo facto de só muito recentemente se terem
permitido os comentários às notícias publicadas. O objetivo deste estudo é avaliar a participação registada em dois sites de rádios – TSF e Rádio Renascença. A metodologia consiste na da quantificação das notícias com comentário e a análise face às temáticas abordadas, num período de um mês.
Abstract (EN):
In news sites on internet there is an enhanced culture of public articipation
that can be measure d by three main features: number of visits, poles and comments. Internet produced major transformations in newsrooms and in online media. New forms of newsmaking were achieved and new technologies play a central role in all these transformations. Journalists had to face new challenges in terms of professional
procedures and new forms of interactivity. Internet allowed a great diversion of participation and news sites are being used by the public to express opinions, debate the subjects of the agenda, contribute with
their own material. Journalists’ attitude towards public participation tend to be framed by their perceptions of professional roles and by the dynamics that interactivity implies. Radios have a tradition of
public participation but if the radio sites mirrored this practice is not clear, particularly in the news organization. This study is about the Portuguese
radio websites and interactivity, TSF and Rádio Renascença and it’s a first attempt to understand the articulation between the hierarchy of news in radio Portuguese sites and the publics’ participation . The methodology applied will consist on measuring the number of news and the related comments in order to confirm if the criteria established by journalists has
an equal response from the readers’ comments.
Language:
Portuguese
Type (Professor's evaluation):
Scientific