Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > O ciberjornal como instrumento de ensino: Da teoria à prática
Map of Premises
Principal
Publication

O ciberjornal como instrumento de ensino: Da teoria à prática

Title
O ciberjornal como instrumento de ensino: Da teoria à prática
Type
Article in International Conference Proceedings Book
Year
2004
Authors
Zamith, Fernando
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page View ORCID page
Leal, Pedro
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Nunes, Sérgio
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page Without ORCID
Lima, Helena
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page View ORCID page
Couto, Sandra Sá
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Silva, Manuel
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Costa, Emília
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS View ORCID page
Fonseca, Cristina
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Conference proceedings International
Pages: 325-347
II Congreso Iberoamericano de Periodismo Digital = II Congreso Iberoamericano de Xornalismo Dixita
Santiago de Compostela, Galiza, Espanha, 29 a 30 de novembro de 2004
Scientific classification
FOS: Social sciences > Media and communications
CORDIS: Social sciences > Communication sciences > Journalism
Other information
Resumo (PT): Nesta comunicação, pretende-se apresentar o trabalho interdisciplinar que resultou na criação, em Março de 2004, do ciberjornal JornalismoPortoNet (JPN). O objectivo imediato do JPN foi proporcionar um estágio académico interno a 15 dos alunos finalistas do curso, simulando o trabalho de uma redacção. Aproveitando as sinergias e os recursos humanos do curso, foi desenvolvida uma plataforma de edição e publicação de material noticioso, envolvendo docentes das áreas de Design, Informática e Jornalismo. No trabalho desenvolvido, procurou-se tirar o máximo partido das potencialidades que a Internet oferece, apostando em estruturas de construção de notícias adequadas a este novo meio (abertas, arbóreas, multi-lineares e de ligações paralelas), através de textos hiperligados entre si. Os objectivos propostos nesta fase-piloto do JPN, que se prolongou até ao início de Junho, foram globalmente atingidos. Apesar de não ter sido feita grande divulgação, a visibilidade do JPN foi muito boa, atingindo cerca de 20 mil visitas nos dois meses e meio de trabalho intensivo. Ao todo, foram elaboradas e difundidas mais de 900 notícias e dezenas de reportagens de rádio e televisão. Estes resultados levam os autores a concluir que o ciberjornal é um instrumento óptimo de ensino do Jornalismo, dados os baixos custos de produção e distribuição e as potencialidades da Internet enquanto meio em que convergem todos os outros.
Abstract (EN): During this presentation we intend to show the interdisciplinary work that culminated in the creation of the cyberjournal JornalismoPortoNet (JPN) in March 2004. The primary purpose of JPN was to provide an academic training post for last term students, simulating the editorial office of a newspaper. Taking advantage of the interdisciplinary and human resources of the course, a scheme has been implemented for editing and publishing news material, involving teachers from particular fields of Design, Computer Science and Journalism. The idea was to make the most of the potentialities offered by internet, choosing news building structures to suit this new process (open, in tree, multilinear, and with parallel linkages), by means of text blocks hyperconnected to one another. The goals proposed in this initial phase of JPN which lasted until the first days in June were globally reached. Although JPN was not widely advertised, its visibility was good, reaching some twenty thousand visits in the two and half months of intensive work. In all, more than 900 articles and dozens of radio and television reports were prepared and transmitted. These results make the authors conclude that the cyberjournal is an excellent tool in Journalism teaching, considering its low production and distribution costs and the internet potentialities as medium of communication wherein all the other media converge.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Notes: ISBN: 84-9750-393-7 A versão em língua inglesa do mesmo congresso encontra-se registada no Módulo de Publicações em:https://sigarra.up.pt/flup/pt/pub_geral.pub_view?pi_pub_base_id=46606
Documents
File name Description Size
zamith-fernando-ciberjornal 243.17 KB
Related Publications

Of the same scientific areas

Alvorada o diário de la mañana. Universidade Itinerante do Mar, Cursos de Mar - Campanha 2014 (2014)
Other Publications
Idoya Rey; Iván Liera; Instruendos da UIM 2014; Professores Tutores de Mar da UIM 2014; Diretores da UIM 2014; Joaquim Góis

See all (51)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Medicina Dentária da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-07-19 at 20:32:57 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book