Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > Transformar o conhecimento em experiência: O caminho formativo de um estudante estagiário
Map of Premises
Principal
Publication

Transformar o conhecimento em experiência: O caminho formativo de um estudante estagiário

Title
Transformar o conhecimento em experiência: O caminho formativo de um estudante estagiário
Type
Thesis
Year
2025-07-25
Authors
Sérgio Valentim Ferreira
(Author)
FADEUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Scientific classification
FOS: Social sciences > Educational sciences
Associated Institutions
FADEUP - Faculdade de Desporto da Universidade do Porto
Other information
Resumo (PT): O presente relatório de estágio insere-se no âmbito do 2.º ciclo de estudos do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário, da Faculdade de Desporto, da Universidade do Porto. Representa o culminar de uma etapa significativa, marcada pela realização da Prática de Ensino Supervisionada, que decorreu ao longo do ano letivo 2024/2025. Esta experiência de proporcionou uma vivência autêntica do contexto educativo, pela relação com os seus diferentes intervenientes. No enquadramento inicial refleti sobre o impacto que as minhas experiências anteriores tiveram na forma como vivi e interpretei a Prática de Ensino Supervisionada. A minha trajetória pessoal e académica, aliada ao contexto específico da Escola Cooperante, moldou a forma como encarei os desafios do estágio. O presente trabalho estrutura-se em três Áreas. Na Área 1, descrevo o desenvolvimento da minha prática pedagógica através das aprendizagens adquiridas, dos obstáculos encontrados e das estratégias realizadas. Enfrentei desafios no uso de diferentes modelos pedagógicos e na avaliação que, apesar de exigente, estimulou uma reflexão crítica e construtiva. As reflexões contínuas foram essenciais para ajustar a intervenção e promover ambientes de aprendizagem mais inclusivos e centrados nos alunos. A Área 2 reflete o meu envolvimento em atividades promovidas pela escola e pelo Núcleo de Estágio, como o Dia do Bolo, o Sarau e a Paintball Party. Por último, na Área 3, apresentei o estudo de investigação desenvolvido no âmbito do Estágio, centrado no aprofundamento do conhecimento pedagógico do conteúdo. A investigação teve como foco a intervenção instrucional, nomeadamente ao nível das representações verbais e visuais e na adequação das tarefas ao perfil dos alunos. Este relatório representa, portanto, não apenas um requisito académico, mas um verdadeiro testemunho do meu crescimento enquanto estudante estagiário, propondo a reflexão acerca das necessidades que emergem nesta fase da formação dos profissionais de Educação Física.
Abstract (EN): The present professional school placement report is part of the 2nd cycle of studies of the Master’s Degree in Physical Education Teaching in Basic and Secondary Education, at the Faculty of Sport, University of Porto. It represents the culmination of a significant stage, marked by the completion of the Supervised Teaching Practice, which took place throughout the 2024/2025 school year. This Professional School Placement provided an authentic immersion in the educational context, through the relationship with its various stakeholders. In the initial framework, I reflected on the impact that my previous experiences had on the way I lived and interpreted the Supervised Teaching Practice. My personal and academic path, combined with the specific context of the Partner School, shaped the way I faced the challenges of the professional school placement. The present work is structured into three Areas. In Area 1, I describe the development of my pedagogical practice through the learning acquired, the difficulties encountered, and the strategies implemented. I faced challenges in the use of different pedagogical models and in assessment, which, despite being demanding, stimulated critical and constructive reflection. Continuous reflection was essential to adjust my intervention and to promote more inclusive and student-centered learning environments. Area 2 reflects my involvement in activities promoted by the school and by the internship team, such as the Cake Day, the School Show, and the Paintball Party. Finally, in Area 3, I presented the research study developed within the scope of the professional school placement, focused on deepening pedagogical content knowledge. The research focused on instructional intervention, particularly at the level of verbal and visual representations and on the suitability of tasks to the students’ profiles. This report therefore represents not only an academic requirement, but a true testimony of my growth as a preservice teacher, proposing reflection on the needs that emerge at this stage of Physical Education teacher training.
Language: Portuguese
Documents
File name Description Size
Relatório de Estágio (final) de Sérgio Valentim Ferreira Transformar o conhecimento em experiência: O caminho formativo de um estudante estagiário 71516.18 KB
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Medicina Dentária da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-08-27 at 01:44:25 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book