Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > Realização de experiências em sala de aula de geografia: ensaio sobre deslizamentos
Map of Premises
Principal
Publication

Realização de experiências em sala de aula de geografia: ensaio sobre deslizamentos

Title
Realização de experiências em sala de aula de geografia: ensaio sobre deslizamentos
Type
Chapter or Part of a Book
Year
2025
Authors
Silva, Eduardo Azevedo
(Author)
Other
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Bateira, Carlos
(Author)
FLUP
Indexing
Crossref
Other information
Resumo (PT): O estudo tem como objetivo avaliar a relevância da construção de uma maquete como estratégia pedagógica para a Unidade Didática (UD) de Riscos e Catástrofes Naturais do 9º ano em Geografia. A maquete visa auxiliar a compreensão dos alunos sobre a perceção do risco e as medidas de ordenamento do território para a prevenção e mitigação dos riscos. A metodologia abrangeu a seleção de materiais, construção da maquete e execução de experiências com os alunos, identificando fatores desencadeantes de deslizamentos e inserindo elementos antrópicos afetados ou que potenciam esses deslizamentos. Para simular os processos, foram utilizados materiais de diferentes texturas e impermeabilizantes. Durante a experiência foram observados os efeitos de quatro processos geomorfológicos: fluxo interno saturado, formação de linhas de água de 1ª ordem em áreas de montanha, escoamento superficial (associado à compactação do solo) e queda de blocos/deslizamento. Os resultados confirmam que a maquete é uma ferramenta eficaz na compreensão dos processos geomorfológicos e dos riscos associados.
Abstract (EN): The study aims to assess the relevance of constructing a model as a pedagogical strategy for the 9th grade Geography Teaching Unit (TU) on Natural Hazards and Disasters. The model is designed to support students' understanding of risk perception and the territorial planning measures necessary for risk prevention and mitigation. The methodology involved the selection of materials, model construction, and the execution of experiments. It also set out to identify factors that trigger landslides, and incorporated anthropic elements that either promote or are affected by such landslides. Different textured materials and waterproofing agents were used to simulate the processes. During the experiment, the effects of four geomorphological processes were observed: saturated internal flow, formation of 1st order water lines in mountainous areas, surface runoff (associated with soil compaction), and block fall/landslide. The results confirm that the model is an effective tool for understanding geomorphological processes and associated risks.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
eBook_SEC_RPCS_cap09 6643.46 KB
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Medicina Dentária da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-07-09 at 22:39:52 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book