Resumo (PT):
Pretendemos aqui analisar e enquadrar o estado actual da formação em Informação e Documentação em Portugal, abordando todo um processo evolutivo, quer no âmbito internacional, quer no nacional, que nos permitirá aferir paradigmas de actuação e o complexo momento de mudança decorrente da emergência da Sociedade da
Informação e de uma nova área científica - a Ciência da Informação. Perante o evidente domínio das práticas
profissionais nos modelos formativos, vive-se actualmente um esforço, ainda não generalizado, que visa conferirlhes
uma sustentação epistemológica e teórica que permita responder à dinâmica dos desafios suscitados pela
sociedade contemporânea e garantir quer a consolidação científica, quer um adequado exercício profissional, por
forma a colmatar uma crise identitária agravada pelas tendências autonomizadoras de áreas disciplinares como a
Biblioteconomia, a Documentação e a Arquivística, centradas na custódia, na técnica e no documento e que se
afirmaram sobretudo no séc. XX. É na segunda metade desse mesmo século que emerge aquele que designamos por
paradigma cientifico-informacional, centrado na informação, e à luz do qual se estão a estruturar inovadores modelos de formação e de investigação científica que coabitam, contudo, com modelos tradicionais, no contexto geral de uma pretensa profunda reflexão que sustentaria a incontornável “adequação a Bolonha” do ensino superior.
Abstract (EN):
We intend to analyze and situate the current state of education in Information and Documentation in Portugal, referring a whole evolutionary process, either in the international context, or in the national one, which
will allow us to identify actuation paradigms and the complex moment of change caused by the emergence of the
Information Society and of a new scientific area – the Information Science. Facing a clear domain of professional
practices in the education models, nowadays a new effort is being developed, still not generally, which aims to give
them an epistemological and theoretical support that allows answering to the dynamics of the challenges created by contemporary society and to guarantee either a scientific consolidation, or an adequate professional performance, in order to solve an identity crisis worsened by the autonomic tendencies of disciplinary areas, such as Library Science, Documentation and Archival Science, focused in the custody, in the technique and in the document and built since the end of the 19th century. It is in the second half of the 20th century that emerges the scientific-informational paradigm, focused in the information, and under which are being structured innovative models of education and scientific research that cohabit, however, with traditional ones, in the general context of a supposed deep reflection
which would sustain the unsurpassable “adaptation to Bologna” of the high level education.
Language:
Portuguese
Type (Professor's evaluation):
Scientific
License type: