Resumo (PT):
O presente ensaio procura entender e explorar as ideias de risco e de excesso enquanto categorias sociológicas de
análise. Tomando como exemplo heurístico o movimento grunge que se inicia em Seattle em meados dos anos 1980
– e em especial a banda Soundgarden – essa digressão busca costurar as expressões estilísticas, performáticas e sonoras do grunge a partir de um conjunto complexo de condicionantes sociais e culturais que lhe são externas. Operando a partir da sociologia cultural, tentaremos situar o grunge no quadro mais amplo de profundas transformações experimentadas nas duas últimas décadas de século XX, descrevendo o papel das ansiedades geracionais para a cultura.
Abstract (EN):
This paper seeks to understand and explore the ideas of risk and excess as sociological categories of analysis. Taking as a heuristic example the grunge movement that began in Seattle in the mid-1980s – and in particular the band Soundgarden – this digression seeks to connect the stylistic, performative and musical expressions of grunge from a complex set of social and cultural conditioning that are external to it. Operating from the perspective of cultural sociology, we will try to situate grunge within the broader framework of profound transformations experienced in the last two decades of the 20th century, describing the role of generational anxieties for culture.
Language:
Portuguese
Type (Professor's evaluation):
Scientific