Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > Transformar Espaços de Aprendizagem: Experiências do Estágio
Map of Premises
Principal
Publication

Transformar Espaços de Aprendizagem: Experiências do Estágio

Title
Transformar Espaços de Aprendizagem: Experiências do Estágio
Type
Thesis
Year
2024-10-30
Authors
Diogo Leite Nunes
(Author)
FADEUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Thesis
Scientific classification
FOS: Social sciences > Educational sciences
Associated Institutions
FADEUP - Faculdade de Desporto da Universidade do Porto
Other information
Resumo (PT): Este relatório de estágio reflete a experiência adquirida durante o Estágio Profissional do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário, realizado na Escola Secundária de Rio Tinto e na Escola Básica Frei Manuel Santa Inês, ambas no Agrupamento de Escolas de Rio Tinto. O estágio proporcionou uma imersão completa na prática pedagógica, onde foram desenvolvidas diversas atividades (planeamento de aulas, participação em projetos e organização de eventos desportivos). A experiência com turmas do 12º e 5º anos permitiu aplicar diferentes modelos de ensino, como a instrução direta, o modelo de educação desportiva e a aprendizagem cooperativa, tentando adaptar as mais diversificadas metodologias às características/necessidades da turma. O estágio também incluiu um estudo de investigação sobre a motivação dos alunos para a prática de Educação Física, contribuindo para uma compreensão mais profunda dos fatores que influenciam o seu desempenho. A supervisão contínua do Professor Cooperante e da Professora Orientadora foi muito importante para o meu desenvolvimento pessoal e profissional, facilitando a transição entre a teoria e a prática. Este relatório finaliza com uma reflexão sobre os desafios enfrentados e as aprendizagens adquiridas, destacando a importância da resiliência e da adaptação no percurso de um futuro professor.
Abstract (EN): This school placement reflects the experience gained during the Professional Internship of the Master's in Physical Education Teaching for Basic and Secondary Education, conducted at the Rio Tinto Secondary School and the Frei Manuel Santa Inês Basic School, both part of the Rio Tinto School Group. The internship provided a comprehensive immersion in pedagogical practice, involving various activities such as lesson planning, participation in projects, and organization of sports events. The experience with 12th and 5th-grade classes allowed for the application of different teaching models, such as direct instruction, the sport education model, and cooperative learning, adapting methodologies to students' needs. The internship also included a research study on student motivation for Physical Education, contributing to a deeper understanding of the factors influencing their performance. The continuous supervision from the Cooperating Teacher and the Supervising Professor was crucial for personal and professional development, facilitating the transition from theory to practice. This report concludes with a reflection on the challenges faced and the learnings acquired, highlighting the importance of resilience and adaptability in the journey of a future teacher.
Language: Portuguese
Documents
File name Description Size
Relatório de Estágio (final) de Diogo Leite Nunes Transformar Espaços de Aprendizagem: Experiências do Estágio 2933.01 KB
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Medicina Dentária da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-09-12 at 15:23:29 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book