Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > Passeio escolar ao campo: Frutos, de Eugénio de Andrade, em sala de aula
Map of Premises
Principal
Publication

Passeio escolar ao campo: Frutos, de Eugénio de Andrade, em sala de aula

Title
Passeio escolar ao campo: Frutos, de Eugénio de Andrade, em sala de aula
Type
Article in International Conference Proceedings Book
Year
2023
Authors
Boura, Ana Isabel
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS View ORCID page
Conference proceedings International
Other information
Resumo (PT): Do espaço campestre a maioria dos habitantes de cidades ou áreas metropolitanas conhece traços pouco precisos, que encontram em eventual ilustração de revista ou esporádico programa de televisão. Assim sendo, vasta maioria das crianças e dos adolescentes residentes em áreas urbanas acusa reduzido, ou, mesmo, nulo contacto com o espaço natural, bravio ou cultivado. Cabe sobretudo aos profissionais de educação, em parcial ou, até, total substituição dos elementos parentais, a tarefa de preencher muitas dessas lacunas experienciais. E não só as unidades curriculares orientadas para o estudo do meio físico, também outras disciplinas escolares se revelam precioso contributo para tal objetivo. Na literatura, o modo narrativo tem o privilégio, pelas suas potencialidades descritivas; mas o texto lírico não lhe fica atrás, pela sua polissemia, densidade e estratificação. Tomando o poema Frutos, de Eugénio de Andrade, em perspetiva pedagógico-didática, procurarei evidenciar como a Poesia de receção adulta pode franquear, também a leitores / ouvintes infantis e adolescentes, insuspeitados universos de beleza, fomentando, por rotas de desvendamento e fruição, modos de cidadania responsável em mundo de vinculação global e comprometida sustentabilidade.
Abstract (EN): Most inhabitants of cities or metropolitan areas know little precise traces, from the countryside, which they find in eventual magazine illustration or sporadic television program. The vast majority of children and teenagers living in urban areas have little or even no contact with Nature. Teachers have frequently the task, in part or even total replacement of parents, of filling in many of these existential gaps. And not only the subjects about the environment, other school subjects can contribute to this aim. In literature, narrative has privilege, due to its descriptive potential; but the lyrical text is not far behind, due to its polysemy, density and stratification. Taking the poem Frutos, by Eugénio de Andrade, from a pedagogical-didactic perspective, I will try to show how Poetry written for an adult public can open up to children and teenagers, unsuspected universes of beauty, promoting, modes of responsible citizenship in a world of global connection and commitment to sustainability.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
Boura. Passeio escolar ao campo 317.70 KB
Related Publications

Of the same authors

Pequenos gestos, grandes corações. Histórias da Ajudaris' 14 (2014)
Book
Ajudaris; Boura, Ana Isabel; Vasconcelos, Filomena
Pequenos gestos, grandes corações. Histórias da Ajudaris' 13 (2013)
Book
Ajudaris; Boura, Ana Isabel ; Vasconcelos, Filomena
Pequenos gestos, grandes corações. Histórias da Ajudaris' 12 (2012)
Book
Boura, Ana Isabel ; Vasconcelos, Filomena

See all (40)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Medicina Dentária da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-08-08 at 12:52:46 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book