Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > A tragédia é de confiança: Ifigénia, Agamémnon, Electra de Tiago Rodrigues
Map of Premises
Principal
Publication

A tragédia é de confiança: Ifigénia, Agamémnon, Electra de Tiago Rodrigues

Title
A tragédia é de confiança: Ifigénia, Agamémnon, Electra de Tiago Rodrigues
Type
Chapter or Part of a Book
Year
2023
Authors
Várzeas, Marta
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS View ORCID page
Book
Pages: 185-198
ISBN: 978‑989‑26‑2492‑1
Electronic ISBN: 978‑989‑26‑2493‑8
Indexing
Crossref
Other information
Resumo (PT): Segundo Sarrazac, uma das características do drama moderno e contem‑porâneo que assinala a rutura com o teatro anterior de matriz grega é o facto de a ação já não se desenrolar «num presente absoluto, como uma corrida em direção ao desen‑lace (a catástrofe)», mas consistir «cada vez mais num regresso – reflexivo, interrogativo – a um drama passado e a uma catástrofe sempre já ouvida.» No meio português, o dramaturgo e encenador Tiago Rodrigues é um exemplo claro dessa mudança de para‑digma de que fala Sarrazac. Na sua reescrita das tragédias de Ésquilo e de Eurípides ressuma a tendência introspetiva de algum teatro contemporâneo, alimentada pela intromissão da voz do autor (“sujeito rapsódico”), pela desconstrução da personagem, pelo esbatimento ou mesmo anulação das fronteiras entre realidade e ficção – aspetos que convidam à reflexão sobre a mimese trágica e sobre a memória do próprio teatro. É o que se procura mostrar neste estudo, centrado na primeira das peças da trilogia Ifigénia, Agamémnon, Electra
Abstract (EN): According to Sarrazac, one of the characteristics of modern and con‑temporary drama that marks the rupture with previous Greek‑based theater is the fact that the action no longer unfolds «in an absolute present, like a race towards the outcome (the catastrophe)», but to consist «increasingly in a return – reflective, interrogative – to a past drama and to a catastrophe that has always been heard.» In the Portuguese milieu, the playwright and director Tiago Rodrigues is a clear example of this paradigm shift Sarrazac talks about. His rewriting of the tragedies of Aeschylus and Euripides, reveals the introspective tendency of some contemporary theater, fue‑led by the intrusion of the author’s voice (“rhapsodic subject”), the deconstruction of the character, the blurring or even annulment of the boundaries between fiction and reality – aspects that invite reflection on tragic mimesis and on the memory of theater itself. This is what we try to show in this study focused on the first play of the trilogy Ifigénia, Agamémnon, Electra.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
394-Book Manuscript-1575-1-10-20230926_MV 530.31 KB
Related Publications

Of the same authors

Sófocles. Antígona (2011)
Book
Marta Várzeas
Retórica e poética (2021)
Book
Pereira, Belmiro Fernandes ; Várzeas, Marta

See all (41)

Of the same book

Ser Medeia agora - reescrever a violência (2023)
Chapter or Part of a Book
Deserto, Jorge
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Medicina Dentária da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2025-07-01 at 07:50:17 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal