Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > A lírica de receção infantil e o desenvolvimento multissensorial da criança
Map of Premises
Principal
Publication

A lírica de receção infantil e o desenvolvimento multissensorial da criança

Title
A lírica de receção infantil e o desenvolvimento multissensorial da criança
Type
Article in International Conference Proceedings Book
Year
2022
Authors
Boura, Ana Isabel
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS View ORCID page
Conference proceedings International
Other information
Resumo (PT): No capítulo inicial de Da escola sem sentido à escola dos sentidos, António Torrado reflete sobre o primado da visão e a consequente desconvocação dos restantes órgãos sensoriais na sociedade contemporânea, não apenas recordando que o progresso se traduz em contínua estimulação ótica, mas também denunciando a conivência do sistema escolar, que estimula, na educação pré-escolar e no primeiro ciclo de escolaridade, a captação multissensorial dos aprendentes, mas submete os estudantes, em fases escolares subsequentes, a uma educação predominantemente livresca, que lhes aperfeiçoa a perceção visual, mas os descapacita de cabalmente apreciarem os estímulos auditivos, olfativos, gustativos e térmico-tácteis. E, todavia, no texto linguístico se insculpem as virtualidades formativas dos cinco sentidos. Porque o signo linguístico não estimula apenas a habilidade visual do recetor. Na materialidade do significante, ou na imaterialidade do significado, a palavra, avulsa, ou em sequência discursiva, convoca a apreensão multissensorial, possibilitando ao destinatário da mensagem o encontro com formas e cores, odores e sons, texturas, termias e paladares. Revela-se aqui sobremaneira pertinente o texto lírico, que, de feição condensada, restaura, gera e correlaciona imagens sensoriais, para melhor insinuar a inexpressável essência do ser. Partindo da argumentação crítico-cultural de António Torrado, mas também do postulado de inteligências múltiplas desenvolvido por Howard Gardner, se reconhece o inestimável, e insubstituível, contributo da poesia para o cabal desenvolvimento multissensorial e, deste modo, para a formação holística do ser humano.
Abstract (EN): In the first chapter of the book Da escola sem sentido à escola dos sentidos [From School without Sense to School of the Senses] António Torrado reflects on the primacy of the sight and the consequent negligence of the other physical senses in contemporary society. The poet and playwright reminds the reader that progress means continuous visual stimulation, and denounces the connivance of the school system, which encourages multisensory experiences in preschool and in elementary school education, but subjects the learners in subsequent grades to a predominantly bookish education, improving their visual perception, without preparing them to appreciate auditory, olfactory, gustatory and tactile stimuli. Yet, the formative potentialities of the five physical senses are evident in the linguistic text too, because the linguistic sign does not just stimulate the reader's visual ability. In the materiality of the significant, or in the immateriality of the signifié, the word or the sentence stimulates multisensory perception, allowing the reader / listener to enjoy shapes and colours, smells and sounds, textures, and flavours. The poetic text plays an important role, since it restores, generates and correlates sensorial images in a condensed way, to better insinuate the inexpressible essence of being. Not only António Torrado’s cultural-critical essay, but also Howard Gardner’s multiple intelligences theory are a useful framework for reflecting on the role of literature as a source of multisensory experiences, and for recognizing the invaluable contribution of poetry to the full multisensory development and, thus, to the holistic formation of the human being.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Related Publications

Of the same authors

Pequenos gestos, grandes corações. Histórias da Ajudaris' 14 (2014)
Book
Ajudaris; Boura, Ana Isabel; Vasconcelos, Filomena
Pequenos gestos, grandes corações. Histórias da Ajudaris' 13 (2013)
Book
Ajudaris; Boura, Ana Isabel ; Vasconcelos, Filomena
Pequenos gestos, grandes corações. Histórias da Ajudaris' 12 (2012)
Book
Boura, Ana Isabel ; Vasconcelos, Filomena

See all (40)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Medicina Dentária da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-08-07 at 18:31:34 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book