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Assessing L2 Portuguese writing: idea density and sentence complexity = Avaliando a escrita do português L2: densidade de ideias e complexidade das frases

Title
Assessing L2 Portuguese writing: idea density and sentence complexity = Avaliando a escrita do português L2: densidade de ideias e complexidade das frases
Type
Article in International Scientific Journal
Year
2022
Authors
Lopes, Ângela Filipe
(Author)
FLUP
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Pinto, Maria da Graça Lisboa Castro
(Author)
FLUP
Journal
Vol. 47 No. 88
Pages: 72-85
ISSN: 1982-2014
Indexing
DOAJ
ProQuest
Latindex
Scientific classification
CORDIS: Humanities > language sciences
Other information
Resumo (PT): densidade de ideias e a complexidade gramatical foram propostas como parâmetros de avaliação da escrita por Snowdon et al. (1996) e por Kemper et al. (2001) no Nun Study (Snowdon 2001). Os mesmos parâmetros são usados aqui para avaliar a escrita de português avançado em L2 em contexto de aprendizagem (C1/C2), a fim de confirmá-los como medidas de avaliação válidas em uma L2. Espera-se que a qualidade na escrita se traduza em precisão e riqueza lexical, bem como em complexidade das frases. Os resultados confirmaram que a leitura tem influência na qualidade da escrita, na medida em que os alunos que costumam ler são os que obtiveram as maiores pontuações em ambos os parâmetros. Os resultados foram, no entanto, altamente variáveis devido à heterogeneidade do grupo de participantes. Ambas as medidas, densidade de ideias e complexidade gramatical, foram correlacionadas em duas tarefas de escrita, uma síntese e uma escrita, o que levou à conclusão de que os participantes que escrevem com precisão e riqueza lexical também produzem sentenças de maior complexidade, independentemente da variabilidade da tarefa de linguagem e de escrita.
Abstract (EN): Idea density and grammatical complexity were proposed as writing assessment parameters by Snowdon et al. (1996) and by Kemper et al. (2001) in the Nun Study (Snowdon 2001). The same parameters are used here to assess advanced Portuguese L2 writing in a learning context (C1/C2) in order to confirm them as valid assessment measures in a L2. Quality in writing is expected to translate into lexical precision and richness as well as sentence complexity. Results confirmed that reading has an influence on writing quality, insofar as the students who usually read are the ones who got the highest scores in both parameters. Results were nevertheless highly variable due to the heterogeneity of the group of participants. Both measures, idea density and grammatical complexity, were found to be correlated in two writing tasks, a synthesis and a writing prompt, which led to the conclusion that participants who write with lexical precision and richness also produce higher complexity sentences regardless of language and writing task variability.
Language: English
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
Lopes_Pinto_2022 671.76 KB
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