Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > Learning through Collective Action and Social Mobilizations in Portugal: Dialogues with Paulo Freire's Pedagogy
Map of Premises
Principal
Publication

Learning through Collective Action and Social Mobilizations in Portugal: Dialogues with Paulo Freire's Pedagogy

Title
Learning through Collective Action and Social Mobilizations in Portugal: Dialogues with Paulo Freire's Pedagogy
Type
Article in International Scientific Journal
Year
2021
Authors
Barbosa, Inês
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Journal
Vol. 10 No. 2
Pages: 305-326
ISSN: 2304-5388
Other information
Resumo (PT): Neste artigo analisamos as mobilizações sociais em Portugal enquanto espaços privilegiados de aprendizagem coletiva. O que se aprende e como se aprende nos contextos de luta? O que faz cada um e cada uma envolver-se num protesto? Que dilemas e contradições marcam estes processos? Em que medida essas experiências se relacionam com a pedagogia freiriana? Nesse sentido, estabelecemos quatro categorias de aprendizagem: operacionais, estratégicas, conviviais e políticoideológicas. A análise das dinâmicas vividas nesses contextos é feita, também, a partir de cinco conceitos nucleares em Paulo Freire: o diálogo, a conscientização, o conflito, a indignação e a esperança. Por fim, deixamos algumas pistas sobre a relação entre disposições, contextos e capitais.
Abstract (EN): In this article, we analyse social mobilizations in Portugal as privileged spaces for collective learning. What is learned and how is it learned in the context of struggle? What makes each and everyone involved in a protest? What dilemmas and contradictions mark these processes? To what extent are these experiences related to Freire's pedagogy? In this sense, we established four learning categories: operational, strategic, convivial and political-ideological. The analysis of the dynamics experienced in these contexts derives from five core concepts in Paulo Freire: dialogue, conscientization, conflict, indignation and hope. Finally, we offer some clues about the relationship between dispositions, contexts and capitals.
Language: English
Type (Professor's evaluation): Scientific
Notes: O volume desta revista está disponível em: https://www.um.edu.mt/library/oar/handle/123456789/86516
Documents
File name Description Size
PDE_Vol 10_Issue 2_JTLopes 383.81 KB
Related Publications

Of the same authors

Geracão à rasca: crise(s), precariedade e futuro (2020)
Book
Barbosa, Inês; Lopes, João Teixeira ; Ferro, Lígia; Machado, Idalina
Estudos sobre crianças e espaços públicos urbanos a partir do Projeto CRiCity: recomendações (2022)
Book
Seixas, Eunice Castro; Seixas, Paulo Castro; Lopes, João Teixeira ; Ferro, Lígia; Melo, Benedita Portugal e; Tomás, Catarina; Barbosa, Inês; Rodrigues, Júlia ; González, Sara
Elas : percursos «inesperados» de jovens mulheres das classes populares (2023)
Book
Lopes, João Teixeira ; Rocha, Diana; Barbosa, Inês; Madeira, Rita Correia ; Couto, Sandra
Recomendações a partir dos estudos de caso do Porto (2022)
Chapter or Part of a Book
Lopes, João Teixeira ; Barbosa, Inês ; Ferro, Lígia
Praticar espaços e criar lugares: usos e contrauos das crianças em espaços públicos urbanos (2023)
Chapter or Part of a Book
Lopes, João Teixeira ; Barbosa, Inês; Rodrigues, Júlia; Ferro, Lígia

See all (17)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Medicina Dentária da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-07-21 at 07:38:40 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book