Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > O texto literário na aula de PLE: algumas considerações e uma proposta para a didatização do conto Bibliotecas, de Valter Hugo Mãe
Map of Premises
Principal
Publication

O texto literário na aula de PLE: algumas considerações e uma proposta para a didatização do conto Bibliotecas, de Valter Hugo Mãe

Title
O texto literário na aula de PLE: algumas considerações e uma proposta para a didatização do conto Bibliotecas, de Valter Hugo Mãe
Type
Article in National Scientific Journal
Year
2021
Authors
Ferreira, Daniel
(Author)
Other
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Duarte, Isabel Margarida
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Indexing
Academic Search Ultimate (EBSCO)
BASE - Bielefeld Academic Search Engine
CAPES - Portal de Periódicos
Dialnet
DOAJ
ERIH Plus
Worldcat OCLC
Google Scholar
JURN
Latindex
ProQuest
RCAAP
SHERPA/RoMEO
Fonte académica
Scientific classification
CORDIS: Humanities > language sciences
Other information
Resumo (PT): O uso do texto literário resulta em estratégias extremamente produtivas para a aula de língua estrangeira. O recurso a este material ocasiona uma oportunidade única para a prática reflexiva sobre a língua-cultura-alvo e, consequentemente, viabiliza o treino de competências não somente linguísticas como, ainda, cognitivas, estéticas, culturais, sociais e humanas (Conselho da Europa 2001, 2018). A partir destes pressupostos, o estudo em apreço visa a promoção do texto literário no contexto de ensino-aprendizagem de Português Língua Estrangeira (PLE) e, para o efeito, segue-se a problematização de algumas teorias e práticas. No final, sugere-se uma proposta de didatização de “Bibliotecas”, conto da autoria de Valter Hugo Mãe, como sugestão para a introdução do texto literário na aula de PLE.
Abstract (EN): The use of literary texts results in extremely productive strategies for foreign language classes. Its resource creates an opportunity for reflective practice on the target language-culture and, consequently, enables the training of skills that are not only linguistic but also cognitive, aesthetic, cultural, social and human (Council of Europe 2001, 2018). Based on these assumptions, this study aims to promote literary texts in Portuguese as a foreign language (PFL) learning and teaching contexts and, for that purpose, follows the problematization of some theories and practices. At the end, there is a proposal for didacticization of “Bibliotecas”, a tale by Valter Hugo Mãe, as a suggestion for the introduction of literary texts in PFL classes.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Notes: Disponível em: https://ojs.letras.up.pt/index.php/LinguarumArena/article/view/11039
Documents
File name Description Size
2_IMDuarte 509.14 KB
Related Publications

Of the same journal

Tatiana Slama-Cazacu 1920-2011 (2011)
Article in National Scientific Journal
Maria da Graça L. Castro Pinto
Stephen BAILEY. Academic Writing. A Handbook for International Students (...) [recensão] (2016)
Article in National Scientific Journal
Pinto, Maria da Graça Castro

See all (45)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Medicina Dentária da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-07-24 at 15:12:10 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book