Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > As estratégias de memória no ensino do Sistema Digestivo: um contributo para a sua aplicação em Ciências Naturais
Map of Premises
Principal
Publication

As estratégias de memória no ensino do Sistema Digestivo: um contributo para a sua aplicação em Ciências Naturais

Title
As estratégias de memória no ensino do Sistema Digestivo: um contributo para a sua aplicação em Ciências Naturais
Type
Article in International Scientific Journal
Year
2019
Authors
Alexandra Cardoso
(Author)
FCUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Other information
Authenticus ID: P-00S-5DM
Subject: Neurociências e Educação
Resumo (PT): Todos nós estamos quotidianamente dependentes da memória. Na escola, os alunos necessitam de reter e relembrar conteúdos que aprendem. Estudos acerca da memória humana demonstram que diversas estratégias podem ser empregues para uma memorização eficiente e duradoura. Com o objetivo de avaliar o impacte da utilização de estratégias de memória na capacidade de retenção de informações na memória de longo prazo, realizou-se um estudo com alunos do 9º ano de escolaridade. Foram aplicadas, simultaneamente, duas estratégias de memória – o método de loci e o método da história. Os resultados permitiram concluir que a retenção dos conteúdos pelos alunos aumentou, sendo um bom indicador do efeito positivo da utilização destas estratégias na sala de aula. Palavras-Chave: ensino básico, estratégias de memória, memória de longo prazo, método da história; método de loci.
Abstract (EN): We all are dependent on our memory on a daily basis. At school, students need to retain and remember the contents they learn. Studies about human memory demonstrate that several strategies can be employed for efficient and long-term memorization. In order to evaluate the impact of the use of memory strategies on the ability to retain information in the long-term memory, a study was carried out with students from the 9th grade. At the same time, two memory strategies were used - the loci method and the history method. The results allowed to conclude that the content retention by the students increased, which is a good indicator of the positive effect of the use of these strategies in the classroom. Keywords: basic education, history method, loci method, long-term memory, memory strategies.
Language: English
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
1904 5093.08 KB
Related Publications

Of the same authors

Estratégias de memória no ensino das Ciências Naturais: um exemplo de aplicação no 9º ano de escolaridade (2017)
Summary of Presentation in a National Conference
Luís Calafate; Alexandra Cardoso; Tiago Ribeiro
(Auto)Heterotrofismo no Reino Animalia: Elysia chlorotica no ensino da Biologia através da metodologia Case-Based Teaching (2017)
Summary of Presentation in a National Conference
Luís Calafate; Tiago Ribeiro; Alexandra Cardoso; Marta Paz
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Medicina Dentária da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-09-02 at 09:19:10 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book