Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > Desperdício alimentar e satisfação do consumidor com o serviço de alimentação da Escola de Hotelaria e Turismo de Coimbra, Portugal
Map of Premises
Principal
Publication

Desperdício alimentar e satisfação do consumidor com o serviço de alimentação da Escola de Hotelaria e Turismo de Coimbra, Portugal

Title
Desperdício alimentar e satisfação do consumidor com o serviço de alimentação da Escola de Hotelaria e Turismo de Coimbra, Portugal
Type
Article in International Scientific Journal
Year
2015
Authors
Carvalho, J.G.
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Lima, J.P.
(Author)
FCNAUP
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Rocha, Ada
(Author)
FCNAUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page View ORCID page
Scientific classification
FOS: Medical and Health sciences
CORDIS: Health sciences
Other information
Resumo (PT): Introdução: O desperdício alimentar é matéria de interesse para os serviços de alimentação escolares. Uma das causas apontadas para sua ocorrência é a falta de consciência, por parte dos consumidores, para este problema. Objetivo: Avaliar o desperdício de alimentos nas refeições servidas no refeitório, a perceção dos consumidores em relação ao mesmo e sua satisfação com o serviço de alimentação. Metodologia: Foram avaliadas dois almoços, em dias consecutivos. As sobras e os restos resultantes da refeição foram pesados por componentes da mesma. Consideram-se inaceitáveis valores de desperdício superiores a 10%. As variáveis restantes foram avaliadas através da aplicação de um questionário aos utentes. Resultados e Discussão: A maioria dos indivíduos referiu estar satisfeita com o serviço de alimentação. Observaram-se 22,7% de sobras e 12,7% de restos, em média, nas refeições avaliadas. O componente do prato com maior quantidade de restos foi o peixe (25,37%), muito superior à carne (14,15%). Um valor superior a 20% de sobras foi encontrado para todos os componentes da refeição, exceto para o componente proteico e para o pão. Os inquiridos identificaram o fornecedor de hidratos de carbono como o componente mais desperdiçado, e referiram que normalmente não desperdiçam alimentos ao almoço. Conclusões: Apesar da satisfação com o serviço de refeições, os resultados do desperdício alimentar são considerados inaceitáveis e refletem a necessidade de melhorar o planeamento das refeições e a adequação das ementas às preferências dos consumidores. A dissociação entre a perceção de desperdício de alimentos e da quantidade e tipo de alimentos efetivamente desperdiçado justifica a intervenção ao nível da sensibilização dos usuários de cafeteria, como possível estratégia para reduzir o desperdício.
Abstract (EN): Introduction: Food waste is a matter of concern in school food services. One of the causes given for its occurrence is the lack of awareness of consumers for food waste problem. Objective: Assess food waste of meals served at the cafeteria, the perception of consumers in relation to their own food waste and their satisfaction with the food service. Methodology: There were assessed lunch meals, in two consecutive days. The leftovers and plate waste resulting from school lunch were weighed by meal components. It was considered that values above 10% of leftovers and plate waste were unacceptable. Other variables were assessed through a questionnaire applied to consumers. Results and Discussion: Most respondents were satisfied with food service. It was found 22.7% of leftovers and 12.7% of plate waste as average on the meals evaluated. The main dish component with highest amount of plate waste was fish (25.37%), much higher than meat (14.15%). An amount above 20% leftovers was found for all components, except for protein source and bread. There was a dissociation between the perception of wasted food and actual plate waste. Conclusions: In spite of satisfaction of consumers with food service, the results of food waste found are considered unacceptable and reflect the need to improve the planning of meals and menus adequacy to consumer preferences, as well as to develop strategies to reduce meals rejection. The dissociation between perception of food waste and the amount and type of food effectively wasted, justify the intervention at the level of awareness of users of cafeteria, as a possible strategy to reduce waste. Key words: Food Waste. Food Services. Consumer Satisfaction
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Notes: Revista indexada no Latindex, DOAJ
License type: Click to view license CC BY-NC
Documents
File name Description Size
Carvalho, Lima e Rocha Demetra 2015 352.21 KB
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Medicina Dentária da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-09-02 at 23:06:24 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book