Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > Depressão e priming de palavras positivas, neutras e negativas
Map of Premises
Principal
Publication

Depressão e priming de palavras positivas, neutras e negativas

Title
Depressão e priming de palavras positivas, neutras e negativas
Type
Article in International Scientific Journal
Year
2015
Authors
Poinhos, Rui
(Author)
FCNAUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page View ORCID page
Nuno Gaspar
(Author)
FPCEUP
Journal
Vol. 32 No. 4
Pages: 583-593
ISSN: 0103-166X
Indexing
Scientific classification
FOS: Social sciences > Psychology
CORDIS: Social sciences > Psychological sciences > Psychology
Other information
Authenticus ID: P-00J-V5N
Resumo (PT): O objetivo foi explorar a associação entre o nível de depressão numa amostra não-clínica e o desempenho em tarefas de memória implícita (priming). Participaram 120 estudantes universitários com idades entre 18 e 27 anos, distribuídos aleatoriamente por duas condições a que correspondiam diferentes tarefas de aprendizagem e uma tarefa de completamento de troncos de palavras. A variável independente foi o nível de depressão (Inventário de Avaliação Clínica da Depressão). Os estímulos usados foram palavras positivas, neutras e negativas. Os resultados mostram uma relação entre maior nível de sintomas cognitivos de depressão e menor completamento de palavras, e sugerem o processamento preferencial de estímulos emocionais congruentes com o nível de depressão e a ativação secundária de estímulos emocionais pelos de valência oposta.
Abstract (EN): The objective of this study was to investigate the association between the level of depression in a nonclinical sample and the performance on implicit memory (priming) tasks. One-hundred and twenty university students aged between 18 and 27 years were randomly divided into two groups (conditions) based on different learning tasks but including the same word-stem completion task. The independent variable was the level of depression. The independent variable was the level of depression (Inventory of Clinical Assessment of Depression). The stimuli used were positive, neutral, and negative words. The results show a relationship between higher cognitive symptoms of depression and a reduced performance on word completion, and they suggest preferential processing of emotional congruent stimuli with the level of depression and the secondary activation of emotional stimuli by stimuli of opposite valence.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
License type: Click to view license CC BY-NC
Documents
File name Description Size
Poínhos e Gaspar 2015 - Depressão e priming 204.09 KB
Related Publications

Of the same authors

Relationship between severe hypoglycemia or impaired awareness of hypoglycemia and diabetes-related health status, global cognition and executive functions in adults with type 1 diabetes without severe anxiety or depression (2025)
Article in International Scientific Journal
Eduardo Sepúlveda; Poínhos, Rui; Gil Nata; Nuno Gaspar; Paula Freitas; Selene Vicente; Stephanie A. Amiel; Davide Carvalho

Of the same journal

School context in the transition from the early years to the final years of elementary education = Contexto escolar na transição dos anos iniciais para os anos finais do ensino fundamental (2020)
Article in International Scientific Journal
Cynthia Cassoni; Edna Maria Maturano; Anne Marie Fontaine; Vanessa Barbosa Romera Leme
Psicólogos escolares em Portugal: perfil e necessidades de formação = School psychologists in Portugal: training profile and educational needs (2015)
Article in International Scientific Journal
Sofia Abreu Mendes; Isabel Abreu-Lima; Leandro Silva Almeida
Preditores motivacionais de adesão à prevenção do cancro do colo do útero em estudantes universitárias (2019)
Article in International Scientific Journal
José Diogo Pereira; Marina Serra de Lemos
No limite da realidade: intervenção psicoterapêutica na vivência de João (2014)
Article in International Scientific Journal
Vânia Freitas; Catarina Pinheiro Mota; Marisa Borges
Internal structure of the parenting practices scales in a vulnerable sample: a confirmatory factor analysis (2020)
Article in International Scientific Journal
Nádia Pinheiro Carozzo; Jorge Gato; Anne Marie Fontaine; Sheila Giardini Murta

See all (14)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Medicina Dentária da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-08-27 at 16:43:05 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book