Go to:
Logótipo
Você está em: Start > MIMD010204

Epidemiology and Public Health

Code: MIMD010204     Acronym: EPIDSP

Keywords
Classification Keyword
OFICIAL Medicine

Instance: 2022/2023 - 2S Ícone do Moodle

Active? Yes
Responsible unit: Mestrado Integrado
Course/CS Responsible: Integrated Master in Dental Medicine

Cycles of Study/Courses

Acronym No. of Students Study Plan Curricular Years Credits UCN Credits ECTS Contact hours Total Time
MIMD 92 Official Plan from the academic year 2020/2021 1 - 3 36 81
NÃO INSCREVER - Plano exclusivo para uso administrativo 1 - 3 36 81
Mais informaçõesLast updated on 2023-06-28.

Fields changed: Eligibility for exams

Teaching language

Portuguese
Obs.: Português Obs.: Português - Suitable for English-speaking students

Objectives

The Curricular Unit intends to introduce the definitions, logic and use of epidemiological methods in the assessment of health and disease determinants, health policies and public health interventions. It uses an approach based on examples of the use of epidemiology in the real world of a doctor's activity and intends to be a continuation of the teachings of other previous Curricular Units and allow the development of critical capacity for a better understanding of the main challenges in public health.

Learning outcomes and competences

• Students should be able to describe and understand the main patterns of disease occurrence in the population and its determinants; describe and understand the demographic, social, economic, anthropological, behavioral, physical and biological conditions that influence or interact with the health status of populations;
• Know how to discuss the main public health problems and interventions;
• Understand the basic processes of the design of a research project;
• Understand the processes in the design of an interventional project;
• Understand and understand how to use project monitoring and evaluation methodologies;
• Know and acquire critical capacity for a better understanding of the main challenges of global public health.

Working method

Presencial

Program

General topics
Epidemiology and public health
health planning
Health promotion policies
Determinants of health and illness
Public health intervention
Public health successes
Types of studies
Concepts of association and causality
Epidemiology and prevention – Non-mandatory notifiable diseases
Notifiable diseases – surveillance and response


Theoretical-practical classes
Research and literature review;
Preparation of the PICO question
Critical analysis of investigation protocols
Critical reading of scientific literature
Case studies analysis
Development of a research project based on a PICO question




 


 
































































































Data



Tópico



Preparação para a aula



Atividade na aula



Semana 1


 


 



Introdução à Unidade curricular


Pesquisa e revisão bibliográfica


 



·         Revisão dos objetivos da disciplina e da aula


·         Leitura do material de apoio à aula, disponibilizado no moodle


·         Procura de exemplos de problemas e intervenções de saúde pública na comunicação social


 



Exposição pelo professor


·         Introdução à Unidade curricular, objetivos, metodologia e avaliação


·         Formação dos grupos com 5/6 alunos


·         Definição de um problema de saúde (magnitude, transcendência social e económica, vulnerabilidade à intervenção dos serviços de saúde, etc)


·         Pesquisa e revisão bibliográfica


·         Pergunta PICO


 


Trabalho de grupo com discussão em turma:


·         Saúde pública na comunicação social


·         Identificar um problema de saúde pública por grupo (excluir os temas já previstos no programa)


 



Semana 2


 


 



Determinantes



·         Revisão dos objetivos da aula


 


·         Leitura do material de apoio à aula, disponibilizado no moodle


 


·         Preparação da revisão bibliográfica


 


·         Preparação da apresentação que será feita na aula



Exposição pelo professor


·         Determinantes


 


 


Apresentação dos trabalhos de grupo (10 minutos cada) com discussão


·         Apresentar a revisão bibliográfica sobre o tema escolhido – identificar a metodologia


·         Discutir os determinantes associados a esse problema


·         Discutir potenciais intervenções


 


Trabalhos de grupo com discussão final em turma


·         Desenhar uma ou duas perguntas PICO para o problema selecionado e discuti-las na turma


 



Semana 3


 


 



Análise crítica de protocolos de investigação



·         Revisão dos objetivos da aula


 


·         Leitura do material de apoio à aula, disponibilizado no moodle


 


·         Revisão da matéria dada em unidades curriculares anteriores


 



Exposição pelo professor


·         Como deve ser desenhado um protocolo de investigação; breve revisão sobre tipos de estudo, tamanho amostral, erro, confundimento, risco, odds ratio


 


·         Discussão em turma de protocolo de investigação. Analisar os objetivos, o tipo de estudo, a amostra, a intervenção, os dados recolhidos e a análise.



Semana 4



Cálculo de tamanho amostral



·         Leitura do material de apoio à aula, disponibilizado no moodle


 


·         Revisão da matéria dada em unidades curriculares anteriores


 



·         Software de apoio para o cálculo de tamanho amostral


·         Discussão e análise de dados para diferentes tipos de estudos


 



Semana 5


 


 



Vigilância epidemiológica



·         Revisão dos objetivos da aula


 


·         Leitura de material de apoio à aula, disponibilizado no moodle


 



Exposição pelo professor:


·         Fontes de dados, a importância da notificação e de registos de qualidade


·         Erro e confundimento


·         Vigilância de doenças não transmissíveis (registo oncológico nacional, registo nacional de doenças congénitas, conceito de observatório de saúde - definição, objetivos, exemplos -, global burden of disease) e doenças transmissíveis


·         Conhecer o circuito da informação desde a notificação até ao ECDC


 


Discussão em turma de literatura científica sobre fonte de dados e potenciais erros e fatores de confundimento e como podem afetar as conclusões do trabalho



Semana 6


 


 



Case studies


Investigação e controle de surtos


 


 



·         Revisão dos objetivos da aula


 


·         Leitura do material de apoio à aula, disponibilizado no moodle


 



Exposição do professor


·         Abordagem de surtos


·         Conceitos (epidemiologia de campo, diferenças e semelhanças com a epidemiologia "clássica", taxa de ataque...


Discussão em turma de diferentes casos de surtos, com forma de transmissão e contextos diferentes.



Semana 7


 


 



Políticas de promoção de saúde.


Assunto: Alimentação, álcool e tabaco



·         Revisão dos objetivos da aula


 


·         Leitura do material de apoio à aula, disponibilizado no moodle


 


 



Exposição pelo professor:


·         Medidas preventivas, discutir o conceito de prevenção primordial, primária, secundária, terciária e quaternária


·         Políticas de promoção de saúde relacionadas com a alimentação, tabaco e álcool


 


Discussão em turma de literatura científica sobre avaliação de diferentes intervenções


 



Semana 8


 


 



Políticas de promoção de saúde


Assunto:


Comportamentos aditivos



·         Revisão dos objetivos da aula


 


·         Leitura de material de apoio à aula, disponibilizado no moodle


 



Exposição pelo professor:


·         Políticas de promoção de saúde relacionadas com comportamentos aditivos.


 


Discussão em turma de literatura científica sobre avaliação de diferentes intervenções


 



Semana 9


 


 



Exposição e discussão do projeto



·         Preparação da exposição sobre o projeto em desenvolvimento.


·         Na aula será feita a exposição teórica com discussão com a turma.


·         No final da aula deverá ser entregue a proposta que deve incluir introdução, objetivo, material e métodos.



Exposição de cada grupo sobre o tema selecionado (10 minutos de exposição; discussão no final com todos os grupos):


·         Introdução


·         Objetivo


·         Material e métodos



Semana 10


 


 


 



Case Studies


Rastreios



·         Revisão dos objetivos da aula


 


·         Leitura do material de apoio à aula, disponibilizado no moodle


 



Exposição do professor


·         Rastreios (rastreios organizados nacionais oncológicos e não oncológicos; rastreios não organizados (rastreios oportunistas, Norma da DGS do Diagnóstico e Rastreio Laboratorial da Infeção pelo Vírus da Imunodeficiência Humana, Rastreio de contactos de doença, etc).


·         Discutir o que um programa de rastreio organizado implica


·         Quando fazer/como fazer


·         Que testes utilizar – rever conceitos de sensibilidade, especificidade, VPP e VPN


 


Discussão em turma de casos de rastreios em contextos diferentes.



Semana 11


 


 


 



Case studies


Desigualdades em saúde



·         Revisão dos objetivos da aula


 


·         Leitura do material de apoio à aula, disponibilizado no moodle


 


·         Procura de exemplos de desigualdades em saúde


 



Exposição do professor


·         Desigualdades em saúde como um todo, o seu conceito e implicações


·         Discussão de exemplos (desigualdade de género, desigualdades de origem financeira, desigualdades em pessoas com deficiência, desigualdades com base na idade, desigualdades com base na etnia, desigualdades geográficas).


 


Discussão em turma de notícias, estudos ou publicações sobre o tema.



Semana 12


 


 



Case studies


Saúde ocupacional



·         Revisão dos objetivos da aula


 


·         Leitura do material de apoio à aula, disponibilizado no moodle


 



Exposição do professor


·         Saúde ocupacional como uma prioridade em saúde pública


 


Discussão em turma de notícias, estudos ou publicações sobre o tema.



Semana 13


 


 



Case studies


Saúde mental


 



·         Revisão dos objetivos da aula


 


·         Leitura do material de apoio à aula, disponibilizado no moodle


 



Exposição do professor


·         Saúde mental como uma prioridade em saúde pública


 


Discussão em turma de notícias, estudos ou publicações sobre o tema.



Semana 14


 


 



Planeamento em saúde


O que se aprendeu com a pandemia por COVID-19



·         Revisão dos objetivos da aula


 


·         Leitura do material de apoio à aula, disponibilizado no moodle


 



Exposição do professor


·         Planeamento em saúde


·         Ameaças


 


Discussão em turma:


·         As ameaças causadas pela pandemia


·         As oportunidades



 


 

Mandatory literature

Celentano D, Sklo M; Gordis Epidemiology, Elsevier (6th edition), 2019
James F. McKenzie (Editor).; An Introduction to Community & Public Health, Jones & Bartlett Publishers, (9th edition), 2018
Brownson RC, Baker EA, Leet TL, Gillespie KN; Evidence-Based Public Health, Oxford University Press, 2018

Teaching methods and learning activities

Preparation for practical classes

Role of teachers
• Ensure that groups are organized and that responsibilities rotate through different classes
• Prepare the guide on the objective/depth of each topic/session
• Make a theoretical contextualization of the class, according to what is established in the program
• Before class, ensure that everyone has read the assignments and understood the lesson objectives
• Encourage discussion in each group - brainstorming or with nominal identification techniques in order to ensure the participation of all elements of the groups and stimulate creative thinking
• Ensure that groups focus on the objectives of the lesson and recall whenever necessary the different steps of the lesson in order to ensure that there is no dispersion
• They act as a resource whenever assistance is needed to clarify an issue, but are careful to ensure that the work is carried out by the group
• End the class with a brief summary of the most relevant concepts

Role of students
• Review course and class objectives (always available one week in advance)
• See the class support material, available on moodle
• Prepare the class in advance – the case studies, articles, protocols used in the class will be distributed in advance, as well as the guide for the same.
• During the class they actively participate


Composition of groups
Each group has between 5 and 6 students

Evaluation Type

Distributed evaluation with final exam

Assessment Components

Designation Weight (%)
Participação presencial 10,00
Exame 70,00
Trabalho laboratorial 20,00
Total: 100,00

Amount of time allocated to each course unit

Designation Time (hours)
Estudo autónomo 43,00
Frequência das aulas 28,00
Apresentação/discussão de um trabalho científico 5,00
Trabalho escrito 5,00
Total: 81,00

Eligibility for exams

Assistance to at least 75% of the theoretical-practical sessions

Minimum evaluation of 7 values in each of the components, with a total equal to or greater than 9.5.

Calculation formula of final grade

The learning assessment will consist of a written test, with multiple choice answers and correspondence lists, corresponding to 70% of the final grade.
The remaining 30% will be obtained through an assessment carried out during theoretical-practical sessions (10% for participation in theoretical-practical sessions and 5% for the oral presentation and 15% for the written presentation of a research project by a working group) .
Participation in theoretical and practical sessions includes active involvement in the discussion of the proposed themes.

Special assessment (TE, DA, ...)

If the distributed evaluation is not possible, as is the case of student workers, they will be evaluated for this component (30%) through an alternative written assignment. Students in this situation must notify the person responsible for the UC within 3 weeks after the beginning of the academic year so that the theme mentioned above and work format can be proposed.

Classification improvement

 The improvement of classification will only be carried out through the component corresponding to the final exam.
Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Medicina Dentária da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-10-06 at 18:17:47 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal