Introduction to Literary Studies II
Instance: 2004/2005 - 2S
Cycles of Study/Courses
Acronym |
No. of Students |
Study Plan |
Curricular Years |
Credits UCN |
Credits ECTS |
Contact hours |
Total Time |
EFA |
3 |
Official Study Plan - LEFA |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Official Study Plan - LEFA |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 4º ao 5º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial a partir de 2002 |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
EFI |
17 |
Official Study Plan - LEFI |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
EPA |
10 |
Official Study Plan - LEPA |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Official Study Plan - LEPA |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial a partir de 2002 |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 4º ao 5º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial a partir de 2002 |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
EPE |
15 |
Official Study Plan - LEPE |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
EPF |
35 |
Official Study Plan - LEPF |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial a partir de 2002 |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
EPI |
61 |
Official Study Plan - LEPI |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Official Study Plan - LEPI |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 4º ao 5º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial a partir de 2002 |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
EPO |
4 |
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Official Study Plan - LEPO |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial a partir de 2002 |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
FIL |
4 |
Official Study Plan - LFIL |
3 |
2,5 |
5 |
- |
|
4 |
Objectives
PROGRAMME I (Professor Luís Adriano Carlos; Professor Américo Oliveira Santos; Professor Joana Matos Frias; Professor Vera Lúcia Vouga)
To provide students with the conceptual, theoretical, methodological and analytical tools necessary for the study and understanding of the literary object in its multiple dimensions.
PROGRAMME II (Professor Maria Luísa Malato Borralho)
This subject aims at bringing students face to face with the diversity of literary typology, whether of genres or period styles, taking into consideration the basic complementariness between the fields of Literary Culture, History and Theory.
Program
PROGRAMME I
1. Literary criticism
1.1. Methods and trends in literary criticism
1.2. Reading, critique and interpretation.
2.Literary history
2.1.Time, literature and literary evolution
2.1.1.Historicity of poetic discourse
2.1.2.Phenomenology of poetic discourse
2.2.Time models and temporal analysis
2.3. Literary epochs and periods
2.3.1.Dialectics of the literary periods
2.3.2.Tradition, rupture and the tradition of rupture
2.3.3.Geneologies, groups and generations
2.5.1.Schools, currents and movements
3.Historicity of literary genres
PROGRAMME II
1. Subject presentation: assessment modalities, bibliography, reading cards and assignment proposals.
2. Literary typologies: between being and becoming
I. The Genre
From modes to literary genres and sub-genres. Some founding texts: The Republic (Plato), Poetics (Aristotle), Epistle to the Pisons (Horace). Brief critical history.
I.1. The lyric mode. Structure, genres and sub-genres
I.2. The narrative mode. Structure, genres and sub-genres
I.3. The dramatic mode. Structure, genres and sub-genres.
II. The period style
From the “stylus aticus” and “stylus asianus” to the study of literary periods. Literary school/literary generation. Some epistemological issues.
II.1. The Middle Ages: an exemplary terminological issue
II.2. The Renaissance
II.3. Mannerism and the Baroque
II.4. Neo-Classicism, Arcadianism, Rococo, Pre-Romanticism
II.5. Romanticism and Romanticisms.
II.6. Realism, Naturalism
II.7. Turn-of-the-century aesthetics and Modernism(s).
II.8. Neo-Realism and Surrealism
Main Bibliography
PROGRAMME I
AA. VV, Analyse de la Périodisation Littéraire, Paris, Éditions Universitaires, 1972.
–––––– História Literária, Lisboa, Apáginastantas, 1982.
–––––– L’Histoire Littéraire, Genebra, Droz, 2001.
–––––– Les Chemins Actuels de la Critique, Paris, Union Générale d’Éditions, 1968.
BARTHES, Roland, Crítica e Verdade, Lisboa, Edições 70, 1978.
BLANCHÉ, Robert, Des Catégories Esthétiques, Paris, J. Vrin, 1979.
BRAUDEL, Fernand, História e Ciências Sociais, Lisboa, Presença, 1972.
CARLOS, Luís Adriano, Fenomenologia do Discurso Poético, Porto, Campo das Letras, 1999.
COELHO, Eduardo Prado, Os Universos da Crítica, Lisboa, Edições 70, 1982.
COELHO, Jacinto do Prado, Problemática da História Literária, Lisboa, Ática, 1961.
DELFAU, Gérard, e ROCHE, Anne, Histoire Littérature: Histoire et Interprétation du Fait Littéraire, Paris, Seuil, 1977.
ELIOT, T. S., «Tradition and the Individual Talent», in Selected Essays, Londres, Faber & Faber, 1969.
FAYOLLE, Roger, La Critique, Paris, Armand Colin, 1978.
FRYE, Northrop, Anatomy of Criticism, Londres, Penguin, 1990.
GARDINER, Patrick, Teorias da História, Lisboa, Fundação Calouste Gulbenkian, 1995.
GENETTE, Gérard, «Poétique et Histoire», in Figures III, Paris, Seuil, 1972.
GUILLÉN, Claudio, Teorías de la Historia Literaria, Madrid, Espasa Calpe, 1989.
HALL, Edward T., A Dança da Vida: A Outra Dimensão do Tempo, Lisboa, Relógio d’Água, 1996.
IMBERT, Enrique Anderson, Métodos de Crítica Literária, Coimbra, Almedina, 1971.
KUBLER, George, A Forma do Tempo, Lisboa, Vega, 1991.
MEYERHOFF, Hans, O Tempo na Literatura, São Paulo, McGraw-Hill, 1976.
ORTEGA Y GASSET, El Tema de nuestro Tiempo, Madrid, Alianza Editorial, 1981.
PAZ, Octavio, Los Hijos del Limo, Barcelona, Seix Barral, 1981.
RICOEUR, Paul, Temps et Récit, 3 vol., Paris, Seuil, 1983-1985.
SARAIVA, António José, «A Arte e o Tempo», in Ser ou não Ser Arte, Mem Martins, Publicações Europa América, 1974.
SENA, Jorge de, «Académico» e «Antigos e Modernos», in Amor e Outros Verbetes, Lisboa, Edições 70, 1992.
–––––– Dialécticas Teóricas da Literatura, Lisboa, Edições 70, 1977.
SILVA, Vitor Manuel de Aguiar e, Teoria da Literatura, Coimbra, Almedina, 1999.
TACCA, Óscar, La Historia Literaria, Madrid, Gredos, 1968.
TSVIETAIEVA, Marina, O Poeta e o Tempo, Lisboa, Hiena, 1993.
TODOROV, Tzvetan, Poética, Lisboa, Editorial Teorema, 1977.
TYNIANOV, J., «Da Evolução Literária», in AA. VV., Teoria da Literatura: Textos dos Formalistas Russos, ed. Tzvetan Todorov, vol. I, Lisboa, Edições 70, 1987.
WEINRICH, Harald, Le Temps, Paris, Seuil, 1973.
WELLEK, René, A History of Modern Criticism 1750-1950, Londres, Jonathan Cape, 1966.
–––––– Concepts of Criticism, New Haven, Yale University Press, 1975.
WIMSATT, Jr., William K., Crítica Literária: Breve História, Lisboa, Fundação Calouste Gulbenkian, 1980.
NOTA: No decurso das aulas, será fornecida bibliografia específica.
NOTE: Specific bibliography will be recommended in due course.
PROGRAMME II (cf. Complementary Bibliography)
Complementary Bibliography
PROGRAMME II
Specific bibliography on each topic will be recommended.
AA. VV. – BIBLOS. Enciclopédia Verbo das Literaturas de Língua Portuguesa, 5 vols. (quatro editados), Lx, Verbo, 1995-...
AA.VV. – História Crítica da Literatura Portuguesa, 9 vols., Lx., Verbo, 1993-...
AGUIAR E SILVA, Vítor M. – Teoria da Literatura, Coimbra, Almedina, 1999
ARISTÓTELES – Poética, Lx., IN-CM, 1988
ARISTÓTELES, HORÁCIO, LONGINO – A Poética clássica, S. Paulo, Cultrix, 1985 [ou outras edições da Poética, Carta aos Pisões e do Sublime”]
CARVALHO, Amorim de – Tratado de versificação portuguesa, 4.ª ed., Lx., C.L.B., 1981/ Coimbra, Almedina, 1991
ECO, Umberto – Sobre Literatura, trad. J. C. Barreiros, Lx., Difel, 2003, pp. 183-205.
GENETTE, Gérard – Discurso da narrativa, 3.ª ed., Lx., Vega, 1996
PLATÃO – A República, ed. M. H. Rocha Pereira, 3.ª ed., Lx., F. C. Gulbenkian, 1980
REIS, Carlos / LOPES, Ana C. - Dicionário de Narratologia, Coimbra, Almedina, 1987
SEGRE, Cesare – Introdução à análise do texto literário, Lx., Ed. Estampa, 1999, caps. Segunda parte, II, III, IV, VII
SHAEFFER, Jean-Marie – « Du texte au genre » in Poétique 53, Paris, 1983, pp. 3-18
STAIGER, Emil – Conceptos fundamentales de Poetica, Madrid, Ed. Rialp, 1966
WIMSATT JR., W. K. – Crítica Literária. Breve História, Lx., F. C. Gulbenkian, 1980
Teaching methods and learning activities
Theoretical and practical classes
Evaluation Type
Eligibility for exams
Positive grade in the final exam / positive average grade in the different assignments of continuous assessment
Calculation formula of final grade
Final exam: 100%
Examinations or Special Assignments
Not applicable
Classification improvement
In accordance with the FLUP’s regulations in force
Observations
Language of Instruction: Portuguese