Grammar of Oral and Written Communication
Keywords |
Classification |
Keyword |
OFICIAL |
Linguistics |
Instance: 2022/2023 - 2S
Cycles of Study/Courses
Acronym |
No. of Students |
Study Plan |
Curricular Years |
Credits UCN |
Credits ECTS |
Contact hours |
Total Time |
MPLE |
16 |
MPLE - Study Plan |
1 |
- |
6 |
55 |
162 |
Teaching language
Suitable for English-speaking students
Objectives
Upon successful completion of this course unit, students should be able to: - specify oral and written modalities; - reflect on the dual formal and functional approach; - address grammatical phenomena from a perspective of the communicative act; - recognize the importance of contextualization and co-textualization in each modality; - distinguish fields and sub-fields of grammar; - differentiate the different voices of participants in discourse; - specify the characteristics of discourse grammar.
Learning outcomes and competences
Students should be able to tape an informal oral conversation, to transcribe it according to the rules provided (Valesco) and to analyze it.Lately, they should be able to select from the transcribed document, the Portuguese spoken aspects that deserve treatment in PL2/PLE classes, deciding to what level of the QRCR it would be useful to study those topics.
Working method
Presencial
Program
Vocality and graphism Syntax in conjunction with pragmatics and discourse Grammatical and discursive regularities in Portuguese grammar Deixis and contextualization Anaphora and co-textualization Sentence, text and discourse grammar Participants in discourse and their voices Reproduced speech / polyphonic theory From the principle of regularity to the principle of functionality
Mandatory literature
Bizarro, Rosa; Moreira, Maria Alfredo, Flores, Cristina; Português Língua Não Materna: Investigação e Ensino, LIDEL, 2013. ISBN: 978-972-757-928-0
BRITO, Ana M.; Subordinação frásica: da investigação ao ensino, in Figueiredo, O. & Duarte, I.M. (orgs.) Português, Língua e Ensino, Porto: Universidade do Porto, pp. 141-172, 2011
Briz, Antonio; El español coloquial en la conversación, Ariel, SA, 1911. ISBN: 978-84-344-8247-0
Briz, Antonio (coord.); Saber hablar, Santillana Ediciones Generales, 2008. ISBN: 978-84-03-09806-6
CORREIA, Margarita; “Produtividade lexical e ensino da língua”, in Valente, A. & Pereira, Maria Teresa (orgs.) Língua Portuguesa: descrição e ensino, S. Paulo, Parábola editorial, pp. 223-237, 2011
DUARTE, Inês; “Modo oral e modo escrito, estruturas sintácticas de desenvolvimento tardio e escolarização”, in Valente, A. & Pereira, Maria Teresa (orgs.) Língua Portuguesa: descrição e ensino, . Paulo, Parábola editorial, p. 15-30, 2011
Duarte, Isabel Margarida; Textos orais: análise da conversa informal e ensino do Português Língua Estrangeira, ODAS AS LETRAS Y, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 56-72, Universidade Mackenzie, 2015. ISBN: 1980-6914
FIGUEIREDO, Olívia; Da língua como sistema à fala como ato. Ensino do modo oral”, in Figueiredo, O. & Duarte, I.M. (orgs.) Português, Língua e Ensino, Porto: Universidade do Porto, pp. 141-172, 2011
FIGUEIREDO, O. e FIGUEIREDO, E.; Prontuário Actual da Língua Portuguesa, Porto. Asa, 2005
FONSECA, F. I.; Gramática e Pragmática, Estudos de Linguística Geral e de Linguística Aplicada ao ensino do Português, Porto.Porto Editora, 1994
Fonseca, J.; Língua e Discurso, Porto editora, 2001
Mateus, M.H.M e Solla, L.; Ensino do Português como Língua Não Materna: Estratégias, Materias e Formaçãoo, Fundação Calouste Gulbenkian, 2013. ISBN: 978-972-31-1505-5
MOURA NEVES, M. H.; Gramática de usos do Português, São Paulo Editora, UNESP, 2000
PINTO, Jorge; O ensino de línguas baseado em tarefas e o foco na forma: contributos para uma didática do PL2 em Cabo Verde, in Linguarum Arena, vol. 2, pp. 27-41, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2011
PORTOLÉS, J; Pragmática para hispanistas, Sintesis, 2004
REYS, G.; Polifonia Textual, Madrid. Gredos, 1984
SANDRÉ, Marion; Analyser les discours oraux, Armand Colin, 2013. ISBN: 978-2-200-28859-4
Tusón, Amparo; Análisis de la conversación, Ariel Practicum, 2010. ISBN: 978-84-344-2804-1
VILLAÇA, Ingedore & BENTES, Anna C.; Aspetos da cortesia na interação face a face, in Preti, Dino (org.), Cortesia Verbal, S. Paulo, Humanitas, pp. 19-48, 2008
Vion, Robert; La communication Verbale, Analyse des Interactions, Paris, Hachette, 2000. ISBN: 978-2-011-45356-3
Teaching methods and learning activities
Theoretical-practical classes. Tutorial sessions. Active-cooperative method.
keywords
Humanities > language sciences > Linguistics > Grammar
Evaluation Type
Distributed evaluation without final exam
Assessment Components
Designation |
Weight (%) |
Participação presencial |
0,00 |
Trabalho escrito |
100,00 |
Total: |
100,00 |
Amount of time allocated to each course unit
Designation |
Time (hours) |
Estudo autónomo |
90,00 |
Frequência das aulas |
30,00 |
Trabalho de investigação |
42,00 |
Total: |
162,00 |
Eligibility for exams
Students are required to attend at least 75% of classes, except in cases foreseen in the Assessment Regulations in force at FLUP.
Calculation formula of final grade
Weighted average of all assessment components. Oral presentations and written paper - 100%
Examinations or Special Assignments
Not applicable
Special assessment (TE, DA, ...)
Not applicable
Classification improvement
According to the Assessment Regulations in force.