Topics in Portuguese Culture for Primary and Secondary Education
Keywords |
Classification |
Keyword |
OFICIAL |
Language, Literature and Cultural Studies |
Instance: 2022/2023 - 2S
Cycles of Study/Courses
Teaching language
Suitable for English-speaking students
Objectives
This programme, which is included in a cycle of studies for teachers training, provides students with a good knowledge of the Portuguese culture, according to the programmes adopted in 3º ciclo do ensino básico and in ensino secundário, as a way to prepare students for their respective teaching area.
Learning outcomes and competences
Sensibilização para grandes temas da cultura portuguesa, promovendo o conhecimento do património cultural e da memória colectiva. O programa, que privilegia o estudo dos processos de construção e reconstrução da memória cultural, desde a fixação do mito fundador de Ourique, justificando a reconquista e a expansão, à (re) construção identitária dos séculos XIX-XX, visa dotar os estudantes de competências que facultem a perceção da identidade portuguesa no mundo, adquirindo e sedimentando saberes que suscitem e escorem a relação com a memória coletiva, conhecendo a génese e desenvolvimento de temas fundamentais e estruturantes como a questão do sebastianismo, do Quinto Império e da sua projeção na contemporaneidade.
Working method
Presencial
Program
- Foundational «Myths». Ourique's miracle «construction»
- Expansion, evangelization and «imperial» ideology: texts and contexts
- The construction of Inês de Castro character
- The Chronickes and As Trovas à Morte de Inês de Castro, Garcia de Resende
- The Os Lusíadas episod
- 17th, 18th and 19th centuries
- António Patrício, Pedro o Cru
- 20th century deconstruction of the myth
- Herberto Helder, Teorema (Os Passos em Volta)
- Agustina Bessa-Luís, Adivinhas de Pedro e Inês
- The Portuguese maritime empire and 16th century political messianisms and utopias. From «Covered» to «Desired». Sebastianismo and Quinto Imperio (from A. Vieira to F. Pessoa).
- Glory and Misery of Discoveries
- King Sebastião in 19th and 20th centuries historical novels
- Fernando Pessoa, Mensagem
- Aquilino Ribeiro, Aventura Maravilhosa
- Agustina Bessa-Luís, O Mosteiro
Mandatory literature
GOMES, Rita Costa ; A corte dos reis de Portugal no final da Idade Média, Lisboa, Ed. Difel,, 1995
MATTOSO, José ; A Identidade Nacional, Lisboa, Gradiva, 2001
MARINHO, Maria de Fátima ; Um Poço sem Fundo – Novas Reflexões sobre Literatura e História, Porto, Campo das Letras, 2005
FONSECA, Luís Adão da ; «Política e cultura nas relações luso-castelhanas no século XV», Península, n.º 0 (2003), pp.53-61, 2003
RIBEIRO, Orlando ; Portugal, o Mediterrâneo e o Atlântico, Lisboa, Sá da Costa, 1991
MARINHO, José ; Nova Interpretação do Sebastianismo e Outros Textos, Lisboa, INCM, 2003
BUESCU, Ana Isabel ; Memória e Poder. Ensaios de História Cultural (Séculos XV-XVIII), Lisboa, Cosmos, 2000
GIL, José; Portugal, hoje - o medo de existir, Lisboa, Relógio d’Água, 2007
LOURENÇO, Eduardo - O Labirinto da Saudade - Psicanálise mítica do destino português, Lisboa, Publicaç¬ões D.Quixote, 3ªed., 1988
SANTOS, Boaventura de Sousa - Pela Mão de Alice - O Social e o Político na Pós-modernidade, Porto, Edições Afronta¬mento, 1994.
ARAÚJO, Alberto e MALHEIRO, Armando; «Afonso Henriques, o mito fundador e a recorrência mítica», Actas do 2.º Congresso Histórico de Guimarães, 1996, Vol. 3, pp. 319-404. , 1996
BHABHA, Homi - Nation and Narration, London/ New York, Routledge, 1990.
BHABHA, Homi – The Location of Culture, London and New York, Routledge, 1994.
QUADROS, António - Poesia e Filosofia do Mito Sebastianista, Lisboa, Guimarães Editores, 1982.
PIRES, António Machado - D. Sebastião o Encoberto, Lisboa, Fundação C. Gulbenkian, 2ªed., 1982.
HALL, Stuart – Identdade Cultural na Pós-modernidade, Rio de Janeiro, DP&A Editora, 2001.
Comments from the literature
More specific references will be given in the beginning of the semester
Teaching methods and learning activities
Theoretical exposition of the programme contents and text analyses.
keywords
Humanities
Humanities > Literature > European literature > Romance literatures > Portuguese literature
Evaluation Type
Evaluation with final exam
Assessment Components
Designation |
Weight (%) |
Exame |
90,00 |
Participação presencial |
10,00 |
Total: |
100,00 |
Amount of time allocated to each course unit
Designation |
Time (hours) |
Estudo autónomo |
121,00 |
Frequência das aulas |
41,00 |
Total: |
162,00 |
Eligibility for exams
A 75% attendance at the lessons is required from the student
Calculation formula of final grade
30%- Work; 70%- Exam
Examinations or Special Assignments
Not applicable
Special assessment (TE, DA, ...)
Not applicable
Classification improvement
According to the rules in force