Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > MEPLAT005

Portuguese Grammar Workshop

Code: MEPLAT005     Acronym: OGLP

Keywords
Classification Keyword
OFICIAL Language, Literature and Cultural Studies

Instance: 2019/2020 - 1S Ícone do Moodle

Active? Yes
Responsible unit: Department of Portuguese and Romance Studies
Course/CS Responsible: Teaching Portuguese in the 3rd cycle of Basic Education and in Secondary Education

Cycles of Study/Courses

Acronym No. of Students Study Plan Curricular Years Credits UCN Credits ECTS Contact hours Total Time
MEP 8 MEP - Study Plan 1 - 6 52 162
MEPLAT 0 MEPLAT - Study Plan 1 - 6 52 162

Teaching language

Portuguese

Objectives

1. Deepen grammar knowledge and reflect on how to teach it. 2. Promote knowledge about grammar teaching methodologies that are appropriate to elementary and secondary education levels. 3. Develop the competence to teach grammar using grammar laboratories.

Learning outcomes and competences

Students should be able to: 1. explain the scope of grammar; 2. explain grammatical contents, namely in morphology, syntax and semantics; 3. know the pedagogical-didactic implications of different methodologies of grammar teaching; 4. plan teaching-learning sequences of grammatical contents taking into account the grammar laboratory method; 5. produce didactic materials to support grammar laboratory activities; 6. conduct grammar laboratory classes in elementary and/or secondary education; 7. analyze the data gathered from the classes to evaluate the effectiveness of the teaching-learning process and to improve the teaching materials.

 

Working method

Presencial

Program

1. The scope of grammar. 2. Grammar teaching methodologies. 2.1. The grammar laboratory. 3. Some themes to work experimentally *: 3.1. Morphology: verb inflection; word formation processes. 3.2. Syntax: syntactic functions; complex sentences: coordination and subordination. 3.3. Semantics: nominal reference; tense and aspect. 3.4. Text/discourse: textual sequences; cohesion and coherence. 

* Students will choose four themes to work on the grammar laboratory.

Mandatory literature

Brito, A. M.; “Retomar e reinventar o ensino da gramática da língua materna”, in A Língua Mãe e a paixão de aprender, 2º Encontro de professores de português, Homenagem a Eugénio de Andrade, Actas, 15 e 16 de Maio 97, Areal Editores, pp. 53-64. , 1998
Costa, A.; Aprender gramática, compreender e produzir melhor, in Actas da Conferência internacional sobre o Ensino do Português, pp.167-182., Ministério da Educação, DGIDC, 2007. ISBN: 978-972-742-291-3
Costa, Ana ; Estruturas contrastivas : desenvolvimento do conhecimento explícito e da competência de escrita, Diss. Dout.., Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2010
Costa, J. ; Conhecimento gramatical à saída do Ensino Secundário: estado actual e consequências na relação com leitura, escrita e oralidade, in Actas da Conferência internacional sobre o Ensino do Português, pp. 149-165. , Ministério da Educação, DGIDC, 2007. ISBN: 978-972-742-291-3
Duarte, I. .; “Algumas boas razões para ensinar gramática”, in A Língua Mãe e a paixão de aprender, 2 2º Encontro de Professores de Português, Homenagem a Eugénio de Andrade, Actas, 15 de 16 de Maio 97, pp. 110-123, Areal Editores,, 1997
Duarte, I.; Língua Portuguesa, Instrumentos de análise, U. Aberta, Lisboa, 2000
Duarte, I.; O conhecimento da língua: desenvolver a consciência linguística , PNEP, Ministério da Educação, Dgidc., 2008
Duarte, I. M. e Figueiredo, O. (orgs.); Terminologia Linguística: das teorias às práticas, DEPER, Faculdade de Letras da Universidade do Porto., 2006
Duarte, Isabel e Olivia Figueiredo; Português, Língua e Ensino, Uporto Editorial, 2011. ISBN: 978-989-8265-72-2
Faria, I.H. et alii (orgs.); Introdução à Linguística Geral e Portuguesa, , caps. 1, 3, 4, 5, 6 e 7., Caminho, Lisboa, 1996
Ferraz, M. J; Ensino da Língua Materna, Col. O essencial sobre língua portuguesa, Caminho. Lisboa, 2007
Hudson, R. ; Grammar teaching and writing skills: the research evidence. Syntax in the Schools, 17, pp. 1-6, 2001
Mateus Maria Helena Mira 1931- 070; Gramática da língua portuguesa. ISBN: 972-21-0445-4
Raposo, E. P., B., Nascimento, M. F. B., Mota, M. A., Segura, L. e Mendes, A. (Eds.); Gramática do Português, Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian. Vols. I e II. , 2013. ISBN: 9789723114560
Rio-Torto Graça 070; Gramática derivacional do português. ISBN: 978-986-26-0640-8
Rodrigues, S. e Silvano, P.; O conhecimento sintáctico e semântico da língua como factor de qualificação no processo de escrita de uma apreciação crítica. Resultados de um estudo no âmbito do projecto IELP, in Textos Seleccionados do XXIV Encontro Nacional da APL, Lisboa: Associação Portuguesa de Linguística, p. 437-451, 2009
Silvano, P.; O conhecimento explícito da língua no Programa de Português do Ensino Básico: o Dicionário Terminológico e o Laboratório Gramatical com uma exemplificação, in revista Palavras, Associação de Professores de Português, 2014
Silvano, P. e Rodrigues, S.; A pedagogia dos discursos e o laboratório gramatical no ensino da gramática. Uma proposta de articulação, in Brito, A. M. (org) Gramática, História, Teorias e Aplicações, Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto e Centro de Linguística da Universidade do Porto, p. 275-286, 2010
Vários; Dicionário Terminológico para os Ensinos Básico e Secundário., Ministério da Educação, DGIDC, 2008

Comments from the literature

Other bibliographical indications will be presented during the semester.

Teaching methods and learning activities

Theoretical-practical classes to deepen theoretical knowledge. Practical classes for project-based learning, of collaborative nature, oriented towards the development of skills.

keywords

Social sciences > Educational sciences > Teaching methods
Humanities > language sciences > Linguistics > Grammar

Evaluation Type

Distributed evaluation without final exam

Assessment Components

Designation Weight (%)
Teste 50,00
Trabalho prático ou de projeto 50,00
Total: 100,00

Amount of time allocated to each course unit

Designation Time (hours)
Estudo autónomo 50,00
Frequência das aulas 56,00
Elaboração de projeto 56,00
Total: 162,00

Eligibility for exams

Positive grade for each of the evaluation components (test related to the theoretical component and project corresponding to the practical part).

Calculation formula of final grade

The average sum of all assessment components must result in a final pass mark.

Examinations or Special Assignments

Not applicable

Special assessment (TE, DA, ...)

Not applicable

Classification improvement

Only the test is subject to improvement of grade.
Recommend this page Top