Rural Development
Instance: 2013/2014 - 2S
Cycles of Study/Courses
Teaching language
Portuguese
Objectives
• learning about the multiplicity of rural spaces, and their dynamics and problems • reflecting on the community support framework and financial/institutional solidarity directed to rural spaces, as well as to analyze repercussions of those supports on the territory • carry out a critical analysis of representative cases of actual dynamics in European rural spaces at the beginning of the 21st century, particularly in relation to Portuguese examples • learning about the strategies to implement in rural spaces and their consequences
Learning outcomes and competences
Pesquisar, tratar e interpretar, de forma criteriosa, as principais fontes de informação utilizada na análise dos espaços da ruralidade, designadamente a informação estatística, a documental e a bibliográfica.
- Integrar os conhecimentos fundamentais do âmbito das ruralidades numa abordagem interdisciplinar.
- Apreender a multiplicidade de espaços rurais, suas dinâmicas e problemáticas
- Reflectir sobre o quadro comunitário de apoio e a solidariedade financeira/institucional vocacionada para os espaços rurais
- analisar os reflexos territoriais dos apoios comunitários
- Concretizar uma análise crítica de casos representativos das dinâmicas vigentes em espaços rurais portugueses
- Apreender as estratégias a implementar nos espaços rurais e suas consequências.
- Trabalhar em equipa, partilhando ideias, métodos e estratégias, num ambiente de grande interactividade,
- desenvolver competências tendentes à definição de estratégias de intervenção a diferentes escalas.
-desenvolver competências tendentes à aplicação do PRODER / outros apoios comunitários que incidem nos espaços rurais
Working method
Presencial
Program
1- Spaces of rurality in Portugal: ithe variety of their problems 1.1- The Lima valley: the impact of the defective agrarian structures and strategies for its resolution 1.2- The demarcated region of the Douro – what perspectives? 1.3- Territorial dynamics in the Alentejo 2- The rural development in Portugal: stages and strategies 2.1- The CSF III: the project for modernization of the agroforest sector 2.2- The NSRF and financial/institutional solidarity 3- An experiment in territorial analysis???
Mandatory literature
THIRION, S. ; CAVACO, C.; O Desenvolvimento Local em Meio Rural face ao desafio da sustentabilidade. Os ensinamentos de 10 anos de iniciativa LEADER em Portugal, Luis Chaves Ed., Lisboa, 2003
Comissão da Comunidade Europeia; La Politique Agricole Commune: syntese 2005, Office for Official Publications of the European Commission, Luxemburgo, 2005
PINHEIRO, A.; CARVALHO, M.; Economia e política agrícola, Ed. Sílabo, Lisboa, 2003
CASTRO, P.; The role of rural development in the common agricultural policy, London, 2003
CORDOVIL, F. et all; A Política Agrícola e Rural Comum e a União Europeia - factos e políticas, futuro e opções, Principia, Estoril, 2004
Comissão Europeia; Community policies and mountain areas: procedings of the conference organised by the European Commission, Office for Official Publications of the European Commission, Luxemburgo, 2003
FRESHWATER, D.; Will manufacturing reanin a pillar of rural development?, London, 2003
FERRÃO, J.; Relações entre mundo rural e mundo urbano: evolução histórica, situação actual e pistas para o futuro, Celta Editora, Oeiras, 2000
RENARD, J. ; Les mutations dés campagnes. Paysages et structures agraires, Armand Colin, Paris, 2002
PINA; H.; O Alto Douro - um espaço contrastante em mutação, Imp. Nac. Casa Moeda, Lisboa, 2007
Comissão da Comunidade Europeia; La Politique Agricole Commune: syntese 2005, Office for Official Publications of the European Commission, Luxemburgo, 2005
FERRÃO, J.; Relações entre mundo rural e mundo urbano: evolução histórica, situação actual e pistas para o futuro, Celta Editora, Oeiras, 2000
PINA, H.; O dinamismo económico do Alto Douro nas três últimas décadas com o acentuar das tendências polarizantes, Edições Afrontamento, 2008
PINA, H.; O panorama social no Alto Douro da segunda metade do século XX ao início do século XXI: a prevalência das recessões demográficas, Edições Afrontamento, 2008
PINA, H.; A Ribeira Lima: que estratégias adoptar para a sua revitalização?, Universidade de Alcalá de Henares, 2008. ISBN: www.geogra.uah.es/web_11_cig/cgXICIG/docs/01-PDF
PINA, H.; The multi-functionality of the Douro landscapes, a strategy for its sustainability, Universidad de Zaragoza, 2008
CAVACO, C. et al; Desenvolvimento rural: desafios e utopia, Centro de estudos Geográficos da Universidade de Lisboa, 1999
MARQUES, H.; MENDES, A.; Sector agro-florestal: um desafio para o Desenvolvimento Rural, DGOTDU, 2002
Complementary Bibliography
Commission de l'agriculture et du développement rural (2000); Colloque sur le rôle de la coopération interrégionale pour le développement agricole et rural: compte rendu des débats, Conseil de l'Europe, Estrasburgo, 2000
CARY, F.; ALMEIDA, R.; PEREIRA, S.; QCAIII: apoios ao sector agrícola e ao desenvolvimento rural, Lisboa, 2000
BEAUFOY, G.; Rural development and the environment, London, 2003
GUSMÃO, F. et al.; Agricultura e desenvolvimento rural, in Trás os Montes e Alto Douro na próxima década, Vila real, 2002
GUZMÁN CASADO, G.; GONZÁLEZ DE MOLINA, M. ; SEVILLA GUZMÁN, E.; La agroecologia como desarrollo rural sostenible, Ed. Mundi-Prensa, 2000
INDRIO, F.; Agricultura biológica, Publicações Europa-América, s/d
Teaching methods and learning activities
Theoretical classes: explanation of theoretical contents using audiovisual support and the students' intervention. Practical classes: appliance of acquired contents by doing practical group work about previously selected themes. Oral presentation and argument of the practical work in the final classes of the semester.
Software
Microsoft Office Word
Projector "data-show" e computador de sala
Projector "data-show" e computador de sala
Microsoft Office Excel
Microsoft Office Power Point
keywords
Social sciences > Economics > Economics of development > Rural development
Social sciences > Geography > Social geography
Social sciences > Geography > Economic geography
Social sciences > Geography > Economic geography
Natural sciences > Agrarian Sciences
Natural sciences > Agrarian Sciences
Social sciences > Geography > Social geography
Social sciences > Economics > Economics of development > Rural development
Evaluation Type
Distributed evaluation without final exam
Assessment Components
| Designation |
Weight (%) |
| Defesa pública de dissertação, de relatório de projeto ou estágio, ou de tese |
20,00 |
| Participação presencial |
10,00 |
| Trabalho escrito |
70,00 |
| Total: |
100,00 |
Eligibility for exams
For the subject to be valid, the student must obtain a classification, which, at least, sould be of 9.5 marks.
Calculation formula of final grade
This subject has two evaluation components: - attendance and participation (10%) - oral presentation and debate of the report (25%) - final report (65%)
Examinations or Special Assignments
Don't apply.
Special assessment (TE, DA, ...)
The ERASMUS students can replace the theoretical exam by a a work about a preveiously established theme.
Classification improvement
According to the evaluation rules operative in FLUP.
Observations
Language of teaching: portuguese Suport bibliography: portuguese, english, french and spanish.