Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > FLUP0168

Modern and Contemporary Culture II

Code: FLUP0168     Acronym: CULC2

Instance: 2004/2005 - 2S

Active? Yes
Responsible unit: Department of History, Political and International Studies
Course/CS Responsible: History of Art

Cycles of Study/Courses

Acronym No. of Students Study Plan Curricular Years Credits UCN Credits ECTS Contact hours Total Time
HA 40 Official Study Plan - LHA 4 2,5 5 -

Objectives

By the end of the semester students should be able to:
1. Define and identify concepts such as «mass society», «social conditions» for the «creation of culture», «elite culture», «mass culture», «symbolic power»;
2. Relate the political and economic triumph of the bourgeoisie with a specific cultural and value model and identify its major elements;
3. Identify the historical context surrounding the victory of nationalist and racist cultural definitions and national/cultural identity.

Program

The beginning of Mass Culture:

1. Society of masses and social massification.

2. The crisis of the bourgeois cultural pattern at the beginning of the communication era (Europe, North America, Portugal):
2.1 Evolution of the press;
2.2 From the Gutenberg Galaxy to McLuhan's Galaxy: the mass media: cinema, radio and television.

3. The «time of intellectuals» and ideological confrontation:
3.1 Revolution and antifascist vanguards;
3.2 Fascisms and manipulation of masses;
3.3 Salazarism: the «Policy of the Spirit» and cultural resistance.

4. The necessary democratization of cultural creation, consumption and production:
4.1 Two paradoxical decades (the 1960's and 1970's): the revolution of consumption, the rupture of the western social model, the cultural identity demand, the «the time of the youths»; the Portuguese case: massification, repolitization, liberation.
4.2 Elite culture and mass culture in the second half of the 20th century: «symbolic power» (Bourdieu), «cultural contempt» (Sloterdjik), «real virtuality» (Castells).

Main Bibliography

BARRETO, António; MÓNICA, Maria Filomena (coords.) (1999-2000). Dicionário de História de Portugal, vols. VII-IX (Suplemento). Porto: Figueirinhas.
BRIGGS, Asa; BURKE, Peter (2002). De Gutenberg a Internet. Una historia social de los medios de comunicación. Trad. espanhola. Madrid: Taurus.
DROZ, Bernard; ROWLEY, Anthony (1988- ), História do Século XX, 4 vols., trad. port.. Lisboa: Pubs. Dom Quixote.
HOBSBAWM, Eric J. (1996), A Era dos Extremos. História breve do séc. XX, trad. port.. Lisboa: Presença.
REIS, António (dir.) (1989-90). Portugal contemporâneo, volumes 3, 4, 5 e 6. S.l.: Publicações Alfa.
ROSAS, Fernando; BRITO, J. M. Brandão de (dir.) (1996-97). Dicionário de História do Estado Novo, 2 vols.. S.l.: Círculo de Leitores.



Complementary Bibliography

AA.VV. (1995). Arte della libertà. Antifascismo, guerra e liberazione in Europa (1925-1945). Milão: Mazzotta.
AGEE, Warren K.; AULT, Philip H.; EMERY, Edwin (1989), Introduction aux communications de masse. Trad. fr.. Bruxelas: De Boeck-Wesmael.
ARIÈS, Philippe; DUBY, Georges (dirs.) (1990-91), História da Vida Privada, vols. 4 e 5, trad. port.. Porto: Edições Afrontamento.
BALNAVES, Mark; DONALD, James; DONALD, Stephanie Hemelryk (2001), Atlas des médias dans le monde. Trad. fr.. S.l.: Éditions Autrement.
BESSIS, Sophie (2002). Occidente y los otros. Historia de una supremacía, trad. espanhola. Madrid: Alianza.
BOURDIEU, Pierre (1989). O poder simbólico, 2ª ed.. Trad. port.. Lisboa: Difel.
BOURDIEU, Pierre (1997). Sobre a televisão. Trad. port. Oeiras: Celta.
CASTELLS, Manuel (2001), La era de la información, 3ª ed., 3 vols., trad. esp.. Madrid: Alianza Editorial.
CURRAN, James; SEATON, James [2001], Imprensa, rádio e televisão. Poder sem responsabilidade. Trad. port.. Lisboa: Instituto Piaget.
DUBY, Georges; PERROT, Michelle (dir.) [1994-97], História das Mulheres, vols. 4 («O século XIX», dirigido por Geneviève Fraisse e Michelle Perrot) e 5 («O século XX», dirigido por Françoise Thébaud), trad. port.. Porto: Edições Afrontamento.
LAZAR, Judith (1991). Sociologie de la communication de masse. Paris: Armand Colin.
LEAL, João (2000). Etnografias portuguesas (1870-1970). Cultura popular e identidade nacional. Lisboa: Publicações Dom Quixote.
LECLERC, Gérard [2000], A sociedade de comunicação. Uma abordagem sociológica e crítica. Trad. port.. Lisboa: Instituto Piaget.
LLOBERA, Josep R. (2000), O Deus da Modernidade. O desenvolvimento do nacionalismo na Europa Ocidental. Trad. port.. Oeiras: Celta.
MELO, Daniel (2001). Salazarismo e cultura popular (1933-1958). Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais.
MOSSE, George (1996). Sessualità e nazionalismo. Mentalità borghese e rispettabilità, trad. italiana. Roma-Bari: Laterza.
MOSSE, George; BRAUN, Emily; BEN-GHIAT, Ruth (1999). A estética do Fascismo, trad. port.. Lisboa: Edições Sá da Costa/Público.
NETO, Maria João Baptista (2001). Memória, propaganda e poder. O restauro dos monumentos nacionais (1929-1960). Porto: FAUP Publicações.
PIZARROSO QUINTERO, Alejandro (dir.) (1993), História da propaganda. Trad. port.. Lisboa: Planeta Editora.
RIOUX, Jean-Pierre; SIRINELLI, Jean-François (dirs.) (1998), Histoire culturelle de la France, vols. 3 («Lumières et liberté. Les dix-huitième et dix-neuvième siècles») e 4 («Le temps des masses»). Paris: Seuil.
SILVA, Augusto Santos Silva (2002). Dinâmicas sociais do nosso tempo. Porto: Universidade do Porto.
THIESSE, Anne-Marie (2001). La création des identités nationales. Europe, XVIIIe-XXe siècle. Paris: Seuil.
THOMSON, Oliver (2000). Uma história da propaganda. Trad. port.. Lisboa: Temas & Debates.
WATSON, Peter (2002). Historia intelectual del siglo XX. Trad. esp.. Barcelona: Crítica.
WILKINSON, James D. (1989). La resistencia intelectual en Europa, trad. espanhola. México: Fondo de Cultura Económica.
WINOCK, Michel (2000). O século dos intelectuais, trad. port.. Lisboa: Terramar.
WOLF, Mauro (2001). Los efectos sociales de los media, trad. espanhola. Barcelona/Buenos Aires/México: Paidós.

Teaching methods and learning activities

Classes will consist of a variety of academic activities comprising in-depth explanation of sets of information, eventually included in copied texts which are made available for students beforehand, so as to encourage discussion whenever adequate or previously induced by the students; analysis of written documents or videographs, occasionally of information gathered in field-trips; and bibliographical and/or documental research work carried out by students according to the terms established at the beginning of the semester.

Software

No specific software required.

Evaluation Type

Distributed evaluation with final exam

Eligibility for exams

Obtaining positive marks in one of the two alternative assessment modes.

Calculation formula of final grade

Marks obtained in one of the two alternative assessment modes.

Examinations or Special Assignments

See Evaluation Components.

Special assessment (TE, DA, ...)

Not applicable.

Classification improvement

Re-sit exam.

Observations

Language of instruction: Portuguese. Students may discuss assignments, do oral presentations and write exams in English, French, Spanish and Italian.
Recommend this page Top