Portuguese Grammar Workshop
Keywords |
Classification |
Keyword |
OFICIAL |
Language, Literature and Cultural Studies |
Instance: 2017/2018 - 1S
Cycles of Study/Courses
Teaching language
Portuguese
Objectives
1. Reflect on the scope of Grammar, namely regarding its relationship with Lexicon; 2. Use grammatical thinking as an asset in Portuguese Language classes in Primary and Secondary Schools; 3. Acquire Grammar teaching methodologies that are appropriate to the educational level, namely grammar laboratories.
Learning outcomes and competences
1.At the end of the curricular unit, students are expected to have: 1. realised the scope of Grammar, namely regarding its relationship with Lexicon; 2. revised grammatical contents, namely in Syntax and Morphology; 3. acquired Grammar teaching methodologies that are appropriate to the educational level, namely grammar laboratories.
Working method
Presencial
Program
I - The scope of Grammar: 1.1. Traditional fields of Grammar: Morphology and Syntax. 1.2. Phonology and Semantics as fields of Grammar.
II - Teaching Grammar in a workshop and laboratory 2.1. Some basic methodological notions 2.2. A few topics of Syntax to be explored: 2.2.1. Sentence structure, categories and functions. 2.2.2. Verbal complements and VP adjuncts. 2.2.3. Complements and adjuncts in the Noun Phrase. 2.2.4. Relative clauses. 2.2.5. Adjectives and adverbs: two heterogeneous categories 2.2.6. Adverbial coordination and subordination: criteria for distinction. 2.2.7. Finite and infinitival completive constructions 2.2.8. Auxiliaries 2.2.9. The subjunctive.
Mandatory literature
Costa, A.; Aprender gramática, compreender e produzir melhor, in Actas da Conferência internacional sobre o Ensino do Português, pp.167-182., Ministério da Educação, DGIDC, 2007. ISBN: 978-972-742-291-3
Costa, Ana ; Estruturas contrastivas : desenvolvimento do conhecimento explícito e da competência de escrita, Diss. Dout.., Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2010
Costa, J. ; Conhecimento gramatical à saída do Ensino Secundário: estado actual e consequências na relação com leitura, escrita e oralidade, in Actas da Conferência internacional sobre o Ensino do Português, pp. 149-165. , Ministério da Educação, DGIDC, 2007. ISBN: 978-972-742-291-3
Duarte, I. .; “Algumas boas razões para ensinar gramática”, in A Língua Mãe e a paixão de aprender, 2 2º Encontro de Professores de Português, Homenagem a Eugénio de Andrade, Actas, 15 de 16 de Maio 97, pp. 110-123, Areal Editores,, 1997
Duarte, I.; Língua Portuguesa, Instrumentos de análise, U. Aberta, Lisboa, 2000
Duarte, I.; O conhecimento da língua: desenvolver a consciência linguística , PNEP, Ministério da Educação, Dgidc., 2008
Duarte, I. M. e Figueiredo, O. (orgs.); Terminologia Linguística: das teorias às práticas, DEPER, Faculdade de Letras da Universidade do Porto., 2006
Duarte, Isabel e Olivia Figueiredo; Português, Língua e Ensino, Uporto Editorial, 2011. ISBN: 978-989-8265-72-2
Faria, I.H. et alii (orgs.); Introdução à Linguística Geral e Portuguesa, , caps. 1, 3, 4, 5, 6 e 7., Caminho, Lisboa, 1996
Ferraz, M. J; Ensino da Língua Materna, Col. O essencial sobre língua portuguesa, Caminho. Lisboa, 2007
FIGUEIREDO, O. & FIGUEIREDO, E. B. ; Dicionário prático para o estudo do Português. Da língua aos discursos , Asa, Porto, 2003
Hudson, R. ; Grammar teaching and writing skills: the research evidence. Syntax in the Schools, 17, pp. 1-6, 2001
Raposo, E. P., B., Nascimento, M. F. B., Mota, M. A., Segura, L. e Mendes, A. (Eds.); Gramática do Português, Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian. Vols. I e II. , 2013. ISBN: 9789723114560
Rodrigues, S. e Silvano, P.; O conhecimento sintáctico e semântico da língua como factor de qualificação no processo de escrita de uma apreciação crítica. Resultados de um estudo no âmbito do projecto IELP, in Textos Seleccionados do XXIV Encontro Nacional da APL, Lisboa: Associação Portuguesa de Linguística, p. 437-451, 2009
Silvano, P.; O conhecimento explícito da língua no Programa de Português do Ensino Básico: o Dicionário Terminológico e o Laboratório Gramatical com uma exemplificação, in revista Palavras, Associação de Professores de Português, 2014
Silvano, P. e Rodrigues, S.; A pedagogia dos discursos e o laboratório gramatical no ensino da gramática. Uma proposta de articulação, in Brito, A. M. (org) Gramática, História, Teorias e Aplicações, Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto e Centro de Linguística da Universidade do Porto, p. 275-286, 2010
Sim-sim, I., Duarte, I. e Ferraz, M.J. ; A Língua Materna na Educação Básica. Competências Nucleares e Níveis de Desempenho, ME-DEB, Lisboa, 1997
Vários; Dicionário Terminológico para os Ensinos Básico e Secundário., Ministério da Educação, DGIDC, 2008
Comments from the literature
Other bibliographical indications will be presented during the semester.
Teaching methods and learning activities
Theoretical-practical classes.
keywords
Humanities > language sciences > Linguistics > Grammar
Evaluation Type
Distributed evaluation without final exam
Assessment Components
Designation |
Weight (%) |
Teste |
50,00 |
Trabalho escrito |
50,00 |
Total: |
100,00 |
Amount of time allocated to each course unit
Designation |
Time (hours) |
Estudo autónomo |
50,00 |
Frequência das aulas |
56,00 |
Trabalho de investigação |
56,00 |
Total: |
162,00 |
Eligibility for exams
The average sum of all assessment components must result in a final pass mark.
Calculation formula of final grade
The average sum of all assessment components must result in a final pass mark.
Examinations or Special Assignments
Not applicable
Special assessment (TE, DA, ...)
Not applicable
Classification improvement
According to the Assessment Regulations in force.