Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > FLUP0885

Brazilian Literature III

Code: FLUP0885     Acronym: LB3

Instance: 2004/2005 - 1S

Active? Yes
Responsible unit: Department of Portuguese and Romance Studies
Institution Responsible: Faculty of Arts

Cycles of Study/Courses

Acronym No. of Students Study Plan Curricular Years Credits UCN Credits ECTS Contact hours Total Time
EFI 0 Official Study Plan - LEFI 3 2,5 5 -
4
EPA 0 Official Study Plan - LEPA 3 2,5 5 -
4
EPE 0 Official Study Plan - LEPE 3 2,5 5 -
4
EPF 1 Official Study Plan - LEPF 3 2,5 5 -
4
EPI 1 Official Study Plan - LEPI 3 2,5 5 -
4
EPO 8 Official Study Plan - LEPO 3 2,5 5 -
4

Objectives

Study of themes, texts and writers of 18th and 19th-century Brazilian Literature.

Program

1. The Neoclassical antitheses.
a) O Reino da Estupidez, by Francisco de Melo Franco
b) Chilean Letters
2. Paradigms of Romantic fiction: Iracema, by José de Alencar.
3. Poetry and revolution: Castro Alves’ ”fluctuations”
4. Camilo Castelo Branco and Brazilian Literature.

Main Bibliography

1. Histories of Literature

a) Shortened
BOSI, Alfredo – História Concisa da Literatura Brasileira, 32.ª ed., S. Paulo, Cultrix, 1994.
PICCHIO, Luciana Stegagno – História da Literatura Brasileira, Rio de Janeiro, Nova Aguilar, 1997.

b) Comprehensive
CASTRO, Sílvio (dir.) – História da Literatura Brasileira, 3 vols., Lisboa, Publicações Alfa, 1999.
COUTINHO, Afrânio (dir.) e Eduardo de Faria (co-dir.) – A Literatura no Brasil, 3ª ed.,6 vols., Rio de Janeiro, José Olympio / UFF,1986 (5.ª ed., S. Paulo, Global, 1999).
MOISÉS, Massaud – História da Literatura Brasileira, 3 vols., S. Paulo, Cultrix, 2001.
NB – Em Portugal foram editadas, além da História dirigida por Sílvio Castro, histórias breves da literatura brasileira da autoria de José Osório de Oliveira, Antônio Soares Amora e Maria Aparecida Ribeiro.

2. Literature Dictionaries
COUTINHO, Afrânio e SOUSA, J. Galante de (dir.) - Enciclopédia de Literatura Brasileira, Rio de Janeiro, Ministério da Educação / FAE, 1990 (nova ed., rev. e act., S. Paulo, Global Editora, 2001).
MOISÉS, Massaud (dir.) – Pequeno Dicionário de Literatura Brasileira, 6.ª ed., S. Paulo, Cultrix, 2000).

3. Literature manuals and (general ) overviews.
ABDALA JÚNIOR, Benjamin e CAMPEDELLI, Samira Youssef – Tempos da Literatura Brasileira, 2.ª ed., S. Paulo, Ática, 1986.
CANDIDO, Antonio – Formação da Literatura Brasileira(Momentos Decisivos), 7.ª ed., 2 vols., Belo Horizonte / Rio de Janeiro, Itatiaia, 1993.
PROENÇA FILHO, Domício – Estilos de Época na Literatura, 5.ª ed., S. Paulo, Ática, 1978.

4. (General) Literature Anthologies
CANDIDO, Antonio e CASTELO, José Aderaldo – Presença da Literatura Brasileira, 8.ª ed.,3 vols., S. Paulo, Difel, 1981
MOISÉS, Massaud – A Literatura Brasileira Através dos Textos, 19.ª ed., S. Paulo, Cultrix, 1996.

5. Bibliographies
BROCA, Brito e SOUSA, J. Galante de – Introdução ao Estudo da Literatura Brasileira, Rio de Janeiro, INL, 1963.
CARPEAUX, Otto Maria – Pequena Bibliografia Crítica da Literatura Brasileira, nova ed., com apêndice de Assis Brasil, Rio de Janeiro, Ed. do Ouro, 1979.
MORAIS, Rubens Borba de e BERRIEN, William – Manual Bibliográfico de Estudos Brasileiros, 2.ª ed., S. Paulo, Livr. Memorial, 2000.
SODRÉ, Nelson Werneck – O que se Deve Ler para Conhecer o Brasil, 6.ª ed., Rio de Janeiro, Bertrand Brasil, 1988.

Complementary Bibliography

Texts only.
1. a)
FRANCO, Francisco de Melo – Reino da Estupidez (1785) seguido do Novo Reino da Estupidez (1995) de Francisco de Mello Franco, edição de Cláudio Giordano, apresentação de Antônio Callado, São Paulo, Giordano, 1995.
FRANCO, Francisco de Melo – «‘O Reino da Estupidez’», in Luís de Albuquerque, “O Reino da Estupidez” e a Reforma Pombalina, Coimbra, Atlântida, 1975.
b)
Obras Completas de Tomás Antônio Gonzaga. I. Poesias. Cartas Chilenas, edição crítica de M. Rodrigues Lapa, Rio de Janeiro, INL, 1957.
Cartas Chilenas, 2.ª ed., introdução, cronologia, notas e estabelecimento de texto por Joaci Pereira Furtado, São Paulo, Companhia das Letras, 1996.
2.
ALENCAR, José de – Iracema – Lenda do Ceará, Edição do centenário, org. de M. Cavalcanti Proença, introdução, notas e estudos críticos de M. C. Proença e outros autores, Rio de Janeiro, José Olympio, 1965.
ALENCAR, José de – Iracema e Cartas sobre ‘A Confederação dos Tamoios’ — Lenda do Ceará, estudo crítico de Maria Aparecida Ribeiro, Coimbra, Almedina, 1994.

3.
Complete works

ALVES, Castro – Obra Completa, Edição comemorativa do sesquicentenário, org., fixação de texto e notas de Eugênio Gomes, Rio de Janeiro, Nova Aguilar, 1997.
– Antologias
Castro Alves — Poesia, 8.ª ed., org. de Eugênio Gomes, Rio de Janeiro, Agir, 1990.
Melhores Poemas de Castro Alves, 5.ª ed., sel. e apresentação de Lêdo Ivo, São Paulo, Global, 2000.
4.
BRANCO, Camilo Castelo – Cancioneiro Alegre de Poetas Portugueses e Brasileiros, Porto e Braga, Ernesto Chardron, 1879.
BRANCO, Camilo Castelo – Os Criticos do Cancioneiro Alegre, Porto e Braga, Ernesto Chardon, 1879 (os dois volumes foram reeditados em Cancioneiro Alegre de Poetas Portugueses e Brasileiros, 2 vols., Mem Martins, Europa-América, s/d).
BRANCO, Camilo Castelo – Curso de litteratura portugueza, 2 vols., Lisboa, Mattos Moreira, 1875-1876 (reed. com pref. de Viale Moutinho, 2.ª ed., Lisboa, Labirinto, 1986).
BRANCO, Camilo Castelo – Noites de Insomnia – Offerecida a quem não pôde dormir, n.º 4, Porto e Braga, Ernesto Chardron, Abril, 1874 (reed. nas Obras Completas, dir. de Justino Mendes de Almeida, vol. XIV, Porto, Lello & Irmão, 1991).
LAET, Carlos de – Obras Seletas – Vol. II: Polêmicas, Rio de Janeiro / Brasília, Agir / Fundação Casa de Rui Barbosa / INL, 1984.

N.B. Passive bibliography for each topic of study as well as further readings on Brazilian history, culture or language will be indicated in due course.

Teaching methods and learning activities

Explanatory lectures and text analysis

Software

No specific software required.

Evaluation Type

Evaluation with final exam

Eligibility for exams

Not applicable

Calculation formula of final grade

Exam - 100%

Examinations or Special Assignments

Not applicable.

Special assessment (TE, DA, ...)

Not applicable.

Classification improvement

According to the Assessment Regulations in force.

Observations

Language of instruction: Portuguese.
Recommend this page Top