Go to:
Logótipo
You are here: Start > Publications > View > e-learning: perspectiva histórica de um processo em curso
BIN@Porto 2024
Publication

e-learning: perspectiva histórica de um processo em curso

Title
e-learning: perspectiva histórica de um processo em curso
Type
Article in National Scientific Journal
Year
2012
Authors
Correia, Luís Grosso
(Author)
FLUP
Pinheiro, Bruno
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Journal
Serial No. IV Vol. 2
Pages: 195-216
ISSN: 0871-164X
Scientific classification
CORDIS: Social sciences > Educational sciences
Other information
Resumo (PT): O presente artigo visa traçar uma análise diacrónica de um processo já centenário e indevidamente reduzido à sua expressão computorizada: a aprendizagem electrónica ou, em alternativa, do processo de ensino-aprendizagem apoiado por equipamentos, recursos e conteúdos de base electrónica. Iniciado com as emissões educativas apoiadas por tecnologias de radiodifusão, reforçado durante a II Guerra Mundial com a massificação do cinema educativo aplicado à formação do Exército e afirmando-se após a informatização da sociedade e a sua ligação através de redes telemáticas no final do século XX, o e-learning comporta uma dimensão histórica que urge analisar, nos seus pressupostos teóricos, tecnológicos e pedagógicos. Esta abordagem é tanto mais significativa porquanto nela se cruza a análise com o ensino à distância e a tecnologia educativa, outras soluções técnicas e organizacionais do trabalho escolar alinhadas com a história do e-learning.
Abstract (EN): This article aims to sketch a diachronic analysis of a centenary process that must not be reduced to its micro-computerized version: the e-learning. If its historical process was started by the emissions supported by radio-broadcasters, was reinforced during World War II due to the use of educational films applied to the Army training and was affirmed by the mass use of multimedia micro-computers connected to telematic networks in the late twentieth century, then it is relevant to know the evolution of the theoretical, technological and pedagogical means used in the e-learning process. This historical approach intends also to understand the role played by the the nature, mission and methods of the distance education and educational technology in the shaping process of the e-learning’s educational rationale
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Notes: Disponível em: http://ojs.letras.up.pt/index.php/historia/article/view/1243/1067
Documents
File name Description Size
9.07. 2012 LGC - E-learning História - Revista da FLUP 373.19 KB
Related Publications

Of the same authors

E-learning: introdução histórica a uma tecnologia sempre renovada em contexto educativo (2014)
Chapter or Part of a Book
Correia, Luís Grosso ; Pinheiro, Bruno

Of the same journal

Dossiê [Vol. 12 N.º 2 (2022): História: revista da FLUP - IV Série V. 12, N. 2 (2022)] (2022)
Another Publication in a National Scientific Journal
Pereira, Conceição Meireles
Viver na diferença... : a Casa Pia de Lisboa como espaço de inclusão (2010)
Article in National Scientific Journal
Ribeiro, Cláudia Sofia Pinto
Universidade (A) do Porto e a Vida Nacional: cronologia sinóptica (1911-2003) (2004)
Article in National Scientific Journal
Armando Luís Gomes Carvalho Homem
Uma interpretação do olhar da história sobre Bolonha (2011)
Article in National Scientific Journal
Amélia Veiga; Alberto Amaral

See all (155)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Accessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page generated on: 2024-09-27 at 22:28:44 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal