Go to:
Logótipo
You are here: Start > Publications > View > A Universidade do Porto e a formação inicial de professores = Initial teacher training in University of Porto
Vamos a livros:: abril 2024
Publication

A Universidade do Porto e a formação inicial de professores = Initial teacher training in University of Porto

Title
A Universidade do Porto e a formação inicial de professores = Initial teacher training in University of Porto
Type
Article in National Scientific Journal
Year
2016
Authors
Santos, Paulo Jorge
(Author)
FLUP
Martins, Maria Felisbela
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Indexing
Latindex
Scientific classification
CORDIS: Social sciences > Educational sciences > Education
FOS: Social sciences > Educational sciences
Other information
Resumo (PT): Os cursos de formação inicial de professores depararam-se com um conjunto de resistências várias por parte das universidades clássicas, que dificultaram a sua implementação. Neste artigo analisa-se o caso da Universidade do Porto, sustentando-se que, pese embora a existência de unidades orgânicas onde essa formação foi integrada como desígnio institucional, a dificuldade de afirmação da área da formação inicial de professores configura uma situação que designamos por tolerância excludente. Por fim, identificam-se várias áreas de maior fragilidade que objetivamente dificultam a emergência de projetos de formação inicial de professores de qualidade, algumas dos quais patentes igualmente noutras instituições que também formam professores.
Abstract (EN): Initial teacher training programmes are faced with resistance at several levels from classical universities which hinders their effective implementation. This paper intends to analyse the case of the University of Porto. We contend that, although some faculties have included initial teacher training as an institutional purpose, the obstacles to its affirmation create a situation we can call exclusionary tolerance. Finally, several of its more vulnerable areas are identified that objectively hinder the development of higher quality teacher training projects, some of which can also be found in other institutions that train future teachers.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
paulo_jorge_santos_rpie_16_2016 120.21 KB
Related Publications

Of the same authors

O mapa conceptual como recurso didáctico na promoção de aprendizagens significativas no ensino da Geografia (2013)
Article in International Conference Proceedings Book
Beça, Maria de Fátima Pires; Santos, Paulo Jorge ; Martins, Maria Felisbela

Of the same scientific areas

U.Porto no QS World University Rankings by Subject 2015 (2015)
Technical Report
José Manuel Martins Ferreira; Paula Pechincha
U.Porto Human Resources 2008 (2008)
Technical Report
José António Sarsfield Cabral; Paula Pechincha
U.Porto Human Resources 2007 (2008)
Technical Report
José António Sarsfield Cabral; Paula Pechincha
Universidade do Porto no Webometrics - Ranking Web of Universities January 2015 (2015)
Technical Report
José Manuel Martins Ferreira; Paula Pechincha
Universidade do Porto no U.S. News 2015 Best Global Universities rankings (2014)
Technical Report
José Manuel Martins Ferreira; Paula Pechincha

See all (238)

Of the same journal

On the opening of higher education institutions to new publics: the portuguese case (2010)
Article in National Scientific Journal
José Pedro Amorim; Joaquim Azevedo; Joaquim Luís Coimbra
O sentimento de sísifo: experiências de não emprego subjetivadas por adultos sobrequalificados (2011)
Article in National Scientific Journal
José Pedro Amorim; Joaquim Azevedo; Luís Imaginário; Joaquim Luís Coimbra
O papel dos mediadores curriculares na promoção de atitudes positivas (2009)
Article in National Scientific Journal
Cristina Palmeirão; Isabel Menezes

See all (17)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Accessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page generated on: 2024-04-20 at 00:34:09 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal