Introduction to Social Sciences I
| Keywords |
| Classification |
Keyword |
| OFICIAL |
Social Science |
Instance: 2005/2006 - 1S
Cycles of Study/Courses
Objectives
Social sciences Introduction I principal aim is to provide the students a structural frame of knowledge necessary to interpret, in a critical way, some major changes in contemporary societies. Students should become familiar with concepts and theories from different social sciences, namely sociology, economics and social psychology.
Program
Contemporary societies structure and changes: globalisation, economy and society
1. World-economy and globalization
2. The regional differentiation of economy and the emergency of new protagonists
3. Science, technology and information: network society
4. The world structure of production, systems of labour and employment
5. Migrations, economy and society
6. Geopolitical challenges: Nation-State ans political institutions
7. Social inequalities, exclusion and human development
8. Culrure and globalisation
9. Other institutional challenges: family and school
Main Bibliography
Sellected texts:
AAVV, "Ajuda para o século XXI", in PNUD – Relatório do Desenvolvimento Humano, 2005: 73-110.
AAVV, "Respostas nacionais para que a globalização favoreça o desenvolvimento humamo, in PNUD. Relatório do Desenvolvimento Humano, 1999: 84-96.
AAVV, "Transformações tecnológicas actuais – criação da era das redes", in PNUD – Relatório do Desenvolvimento Humano, 2001: 27-47.
AAVV, "Fluxos de pessoas - identidades múltiplas para cidadãos mundiais", in PNUD – Relatório do Desenvolvimento Humano ("Globalizaçãoe escolha cultural"), 2001: 99-100.
Castells, Manuel, "A economia global; génese, estrutura e dinâmica", in A Era da Informação: economia, sociedade e cultura, Lisboa, Fundação Calouste Gulbenkian, 2002: 123-180.
Idem, "Uma polarização social inédita" (entrevista por René Lefort), in Economia Pura, 1999
Chevalier, Jacques, "O Estado mantém-se presente na economia, mas sob a forma de um «estratega» e já não como «piloto»", in Cordelier, Serge (dir.), O Novo Estado do Mundo, Porto, Campo das Letras, 2001: 109-111.
D. Martinez, M.L.; V. Ruiz – “Demografia y migracion”,”, in La globalizacion gobernada.Estado, sociedad y mercado en el siglo XXI, Madrid, Tecnos, 2001: 101-103.
Idem, “Los pobres y los emigrantes salen a buscar el paraíso”, in La globalizacion gobernada. Estado, sociedad y mercado en el siglo XXI, Madrid, Tecnos, 2001: 191-195.
Silva, Augusto Santos, "Consumo, lazer e cultura de massas", in Dinâmicas Sociais do Nosso Tempo, Porto, Universidade do Porto, 2002: 123-156.
Stiglitz, Joseph E., "A promessa das instituições internacionais", in Globalização. A grande desilusão, Lisboa, Terramar, 2002: 39-59.
Warnier, Jean-Pierre, "Um aumento de criações culturais", in A Mundialização da Cultura, Lisboa, Editorial Notícias, 2000: 91-103.
Idem, "Conclusões - questões de democracia", in A Mundialização da Cultura, Lisboa, Editorial Notícias, 2000: 105-108.
Waters, Malcom, “Poderes terrenos. A globalização política”, in Globalização, Oeiras, Celta, 1999: 93-118.
Complementary Bibliography
PNUD, Relatório do Desenvolvimento Humano - 2001, 2004 e 2005.
Richard Sennett, A Corrosão do Carácter. As consequências pessoais do trabalho no novo capitalismo, Lisboa, Terramar, 2001
Teaching methods and learning activities
Along with exposition classes, the aim is to make the students work with theorical and empirical situations, especially multidisciplinary situations.
Evaluation Type