Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > Informação e Tecnologia: a simbiose indispensável no design curricular da formação superior em Ciência da Informação
Publication

Informação e Tecnologia: a simbiose indispensável no design curricular da formação superior em Ciência da Informação

Title
Informação e Tecnologia: a simbiose indispensável no design curricular da formação superior em Ciência da Informação
Type
Article in National Scientific Journal
Year
2011
Authors
Journal
No. 8
Pages: 69-81
ISSN: 0873-5670
Publisher: CIC.Digital
Scientific classification
FOS: Social sciences > Other social sciences
CORDIS: Humanities > Information science
Other information
Resumo (PT): Num primeiro tópico, aborda-se em traços gerais a evolução que a área da documentação/informação sofreu desde finais do século XIX até que se consagrou o termo ‘Ciência da Informação’ (CI), correspondendo a um campo de saber com um objecto de estudo específico. Foca-se depois o impacto que as tecnologias tiveram nos serviços de informação desde meados do último século, tornando-se indissociáveis do tratamento e uso da informação. Neste enquadramento, procura-se justificar como indispensável a componente tecnológica nos modelos formativos em CI e ilustra-se essa indispensabilidade com o caso da formação existente na Universidade do Porto, em que os cursos nesta área são partilhados entre duas faculdades, conjugando uma vertente humanística e de Ciências Sociais, na Faculdade de Letras, com uma componente tecnológica, na Faculdade de Engenharia.
Abstract (EN): In a first topic, this article gives a general overview about the evolution that documentation/information area followed since the end of the 19th century until the moment when the term ‘Information Science’ (IS) was established, referring to a knowledge field with a specific object of study. Afterwards it is described the impact that technology caused in information services since the middle of the last century, becoming inseparable from the treatment and use of information. In this framework it is justified the technological component in IS educative models and that is illustrated with the case of existing education in University of Porto, where the programs in IS are shared by two faculties, congregating a humanistic and social scientific view in the Faculty of Arts and Humanities with a technological component in the Faculty of Engineering.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
We could not find any documents associated to the publication.
Related Publications

Of the same authors

Arquivo Nacional da Torre do Tombo (2020)
Educational Publication
Ribeiro, Fernanda
Rethinking the conceptual base for new practical applications in information value and quality (2014)
Book
Ribeiro, Fernanda ; Silva, Armando Malheiro da ; Jamil, George

See all (173)

Of the same journal

Tradicional vs. Virtual : questão irreal? (2001)
Article in National Scientific Journal
Leite, Isabel Pereira; Oliveira, Isabel Ortigão de ; Miranda, Maria Helena ; Leite, João Emanuel Cabral
Tecnologias da Informação e Comunicação e liderança: a realidade da e-liderança (2016)
Article in National Scientific Journal
Patrícia Alves Martins; Manuel Salvador Gomes Araújo; Alberto Manuel Brandão Simões
PACHECO, André -Arquivos digitais: metadados e autenticidade. [recensão] (2022)
Article in National Scientific Journal
Silva, Armando Malheiro da

See all (49)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Economia da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-11-01 at 01:49:52 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal
SAMA2