Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > Unir os pontos; Imaginar Conexões: Reflexões sobre o Desenho de Invenção no território do Ensino em Artes Visuais
Publication

Unir os pontos; Imaginar Conexões: Reflexões sobre o Desenho de Invenção no território do Ensino em Artes Visuais

Title
Unir os pontos; Imaginar Conexões: Reflexões sobre o Desenho de Invenção no território do Ensino em Artes Visuais
Type
Thesis
Year
2023-07-07
Authors
Pedro Miguel Coutinho Rocha e Silva
(Author)
FPCEUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Scientific classification
FOS: Social sciences
Other information
Resumo (PT): O presente relatório reflete sobre a experiência de estágio na Escola Secundária Dr. Joaquim Gomes Ferreira Alves, onde foi desenvolvida uma unidade didática sobre desenho de invenção a partir de constelações, como resultado de um conjunto de pistas obtidas durante a ocupação deste espaço escolar, propondo-se a sua problematização à luz dos campos das Artes Visuais e da Educação. As experiências de estágio, em conjunto com esta atividade, constituem pontos de partida para reflexões sobre o desenho de invenção e a sua potencial importância para as artes visuais, tanto como parte fundamental do processo criativo, como do processo de emancipação e responsabilização, destacando-se os seus desenvolvimentos em contexto escolar. Partindo destes pressupostos poderemos considerar o desenho de invenção como ferramenta importante no desenvolvimento da criatividade e expressão artística, destacando-se a importância da reflexão crítica sobre o processo criativo, assim como o lugar da invenção enquanto forma de expressão e construção do conhecimento.
Abstract (EN): Abstract The present report reflects on the internship experience at Dr. Joaquim Gomes Ferreira Alves Secondary School, where a didactic unit on invention drawing based on constellations was developed as a result of a set of clues obtained during the occupation of this school space, proposing its problematization in light of the fields of Visual Arts and Education. The internship experience, together with this activity, constitutes starting points for reflections on invention drawing and its potential importance for the visual arts, both as an integral part of the creative process and the process of emancipation and responsibility, highlighting its developments in the school context. Based on these assumptions, we can consider invention drawing as an important tool in the development of creativity and artistic expression, emphasizing the importance of critical reflection on the creative process, as well as the place of invention as a form of expression and construction of knowledge. Keywords: Desenho A; Invention Drawing; Creative Process; School.
Language: Portuguese
No. of pages: 104
Documents
File name Description Size
PEDRO-Unir_os_pontos-Imaginar_Conexões-Reflexões_sobre_o_desenho_no_território_do-ensino_em_artes_visuais Unir os pontos; Imaginar Conexões: Reflexões sobre o Desenho de Invenção no território do Ensino em Artes Visuais 1005.01 KB
PEDRO-Anexos_e_Apêndices Anexos e Apêndices 1923.36 KB
Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Economia da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-08-17 at 02:43:45 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal
SAMA2