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Publication

Visual Thinking Strategies in Medical Education: a systematic review

Title
Visual Thinking Strategies in Medical Education: a systematic review
Type
Thesis
Year
2023-06-02
Authors
Ana Rita Pereira Cerqueira
(Author)
FMUP
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Scientific classification
FOS: Medical and Health sciences > Other medical sciences
Other information
Resumo (PT): Contexto: As ferramentas pedagógicas baseadas nas artes têm sido cada vez mais incorporadas na educação médica. Visual Thinking Strategies (VTS) é uma metodologia de ensino construtivista, baseada em investigação, que visa melhorar a literacia visual, o pensamento crítico e as capacidades de comunicação através do processo de análise de obras de arte. A Harvard Medical School foi pioneira na aplicação das VTS no âmbito da educação médica em 2004. Embora existam vários estudos que investigam o uso das VTS, há necessidade de avaliar de forma sistemática os diferentes programas existentes para a educação médica e a sua eficácia na melhoria de competências clínicas relevantes. Esta revisão sistemática tem como objetivo analisar criticamente a evidência disponível da eficácia das VTS na educação médica para orientar a investigação futura e fornecer uma base para adaptar os currículos médicos. Métodos: Uma pesquisa sistemática das bases de dados PubMed, PsycINFO, e Cochrane CENTRAL (em novembro de 2022) foi conduzida para identificar estudos sobre intervenções baseadas nas VTS no ensino médico pré e pós-graduado. Duas investigadoras, atuando de forma independente, selecionaram os artigos de acordo com os critérios de elegibilidade, procederam à extração de dados e avaliaram o risco de viés. Os dados extraídos foram sintetizados de forma narrativa. Resultados: De 5759 estudos únicos, 10 estudos cumpriram os critérios de inclusão. Após a revisão de referências, foi incluído um estudo adicional. Por conseguinte, 11 estudos foram incluídos na nossa revisão. Destes, oito reportaram intervenções baseadas nas VTS para estudantes de medicina pré-graduados e três reportaram intervenções no internato, especificamente em dermatologia e oftalmologia. O principal objetivo da maioria dos estudos era melhorar as capacidades de observação ou de diagnóstico visual. Três dos estudos no ensino médico pré-graduado e dois referentes ao ensino pós-graduado alcançaram uma melhoria estatisticamente significativa das competências observacionais nas avaliações pós-curso. Alguns estudos reportaram um aumento da tolerância à ambiguidade e empatia. Conclusões: Embora os estudos tenham variado consideravelmente no desenho de estudo, objetivos de aprendizagem e resultados, os achados indicam consistentemente que a abordagem das VTS pode servir como veículo para desenvolver competências clínicas cruciais, encorajando uma análise visual mais profunda que poderá ser aplicada quando se observa um paciente. Os resultados desta revisão sistemática fornecem apoio para uma maior inclusão das VTS no currículo médico.
Abstract (EN): Background: Arts-based pedagogical tools have been increasingly incorporated into medical education. Visual Thinking Strategies (VTS) is a research-based, constructivist teaching methodology that aims to improve visual literacy, critical thinking, and communication skills through the process of investigating works of art. Harvard Medical School pioneered the application of VTS within medical education in 2004. While there are several studies investigating the use of VTS, there is a need to systematically assess the different programs that exist for medical education and their efficacy in improving relevant clinical skills. This systematic review aims to critically analyse the available evidence of the effectiveness of VTS in medical education to guide future research and provide a framework to adapt medical curricula. Methods: A systematic search of PubMed, PsycINFO, and Cochrane CENTRAL databases (through November 2022) was conducted to identify studies of VTS-based interventions in undergraduate and postgraduate medical education. Two reviewers independently screened citations for inclusion criteria, extracted data, and assessed risk of bias. The extracted data was then narratively synthesized. Results: Of 5759 unique citations, 10 studies met the inclusion criteria. After reference review, one additional study was included. Therefore, 11 studies were included in our review. Of these, eight reported VTS-based interventions for undergraduate medical students and three reported interventions in residency training, specifically in dermatology and ophthalmology. The main goal of most studies was to increase observational or visual diagnostic skills. Three of the studies in undergraduate medical education and two in postgraduate achieved a statistically significant improvement in observational skills in post-course evaluations. Some studies reported increased tolerance for ambiguity and empathy. Conclusions: Although the studies varied considerably in study design, learning objectives, and outcomes, findings consistently indicate that the VTS approach can serve as a vehicle to develop crucial clinical competencies, encouraging more in-depth visual analysis that could be applied when observing a patient. The results of this review provide support for greater inclusion of VTS training in the medical curriculum.
Language: English
No. of pages: 53
License type: Click to view license CC BY-NC-ND
Documents
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