Resumo (PT):
Este trabalho tem por objetivo apresentar resultados de projeto de pesquisa conduzido no núcleo de Ciência da Informação do Departamento de Ciência da Comunicação e Informação da Faculdade de Letras da Universidade do Porto. Apresenta reflexões no campo da formação do profissional da informação na Era Digital. Destaca-se a importância da educação como uma ferramenta associada a promoção do crescimento econômico, geração de riqueza e distribuição de renda. No contexto da Ciência da Informação, Biblioteconomia, Arquivologia, Museologia e áreas afins, revisões de projetos pedagógicos são impostas pelas novas demandas por profissionais com habilidades inter-trans-multidisciplinares, capacidade de inovação e habilidades em lidar com ferramentas de tecnologias digitais, sem limitações geopolíticas, e com diversidade cultural. Neste contexto, o objetivo deste trabalho está em analisar o modelo organizacional de ensino e pesquisa de uma amostra das escolas de informação que fazem parte do consórcio iSchools, com foco em orientar a tomada de decisão na modernização e inovação nos planos de ensino e pesquisa na área da Ciência da Informação e na contribuição para o desenho e proposta de laboratório de ensino e pesquisa a partir da análise do modelo seguido pelas iSchools e Aplicados a Informação, Comunicação e Cultura sintonizado com as demandas da Sociedade em Rede e da Era Digital.
Abstract (EN):
This paper presents the results of a research project undertaken in the Information Science Center of the Communication and Information Science Department of the Faculty of Letters of the University of Porto. It discusses the qualification of the information professional in the Digital Era, pointing out the importance of education as a tool associated to the promotion of economic growth, generation of wealth and income distribution. In the context of Information Science, Librarianship, Archival Science, Museology, and related areas, the reviewing of educational projects is necessary as the result of the new demands for professionals with inter-trans-multidisciplinary skills, with the ability for innovation and the capacity of dealing with digital technology tools, unhindered by geopolitical limitations and able to deal with cultural diversity. In this context, the objectives of this article are, firstly, to analyze the organizational model of teaching and research of a sample of the information schools of the iSchools consortium, with a focus on helping decision-making with regard to modernization and innovation in the teaching and research plans in the field of Information Science;
and secondly, to contribute to the design of teaching and research laboratories applied to information, communication and culture, in line with the demands of the Network Society and the Digital Era, having as a basis an analysis of the model followed by iSchools.
Language:
Portuguese
Type (Professor's evaluation):
Scientific