Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > Literacia informacional e processo formativo: desafios aos profissionais da informação
Publication

Literacia informacional e processo formativo: desafios aos profissionais da informação

Title
Literacia informacional e processo formativo: desafios aos profissionais da informação
Type
Chapter or Part of a Book
Year
2016
Authors
Silva, Armando Malheiro da
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page View ORCID page
Scientific classification
CORDIS: Humanities > Information science
Other information
Subject: Literacia informacional
Resumo (PT): Na Era da Informação, em que estamos cada vez mais imersos, os conceitos operatórios de Literacia Informacional (L.I.) e de Inclusão Digital (I.D.) revelam-se estratégicos e essenciais para que possamos ir compreendendo o comportamento informacional de crianças, jovens e adultos num espaço complexo, intensamente globalizado e saturado de meios e fontes de informação/conhecimento. São, também, importantes se quisermos aprofundar e situar, hoje e em prospetiva, a formação científica e profissional na área da documentação e da informação. Para esse fim, retomamos, nesta comunicação, o modelo poliédrico de formação dos profissionais de informação, apresentado no 8º Congresso BAD (2004), e repensamo-lo, tendo em conta alguns resultados do Projeto de Pesquisa eLit.pt, e ousamos ir mais longe: evocamos o modelo eLit.pt, enquanto instrumento teórico-prático de intervenção, para que, em nível de ensino secundário e em nível universitário/politécnico, sejam possibilitadas/potenciadas as competências críticas (L.I.) sem as quais as competências profissionais, elencadas nos standards e referências, não passarão de requisitos intencionais que dificilmente serão bem assimilados por quem deles, supostamente, precisa.
Abstract (EN): In the Information Age, where we are increasingly immersed in, the operative concepts of Informational Literacy (LI) and Digital Inclusion (DI) prove to be strategic and essential for understanding what can go the information behavior of children, youth and adults, in an space complex, global and intensely saturated by media and sources of information / knowledge. They are also important if we want to deepen and place, today and in prospect analysis, the scientific and professional training in the documentation and information area. To this end, we return in this communication, the polyhedral model of training of information professionals, presented at the 8th Congress BAD (2004), and rethinking it, taking into account some results of the Research Project eLit.pt. We evoke the eLit.pt model as a theoretical and practical intervention tool that enabling enhance critical skills (L.I.), at the level of secondary education and at university / polytechnic, without which the skills, listed in the standards and references requirements, will not intentional unlikely to be well treated by those for whom they are supposed to have.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
armando_malheiro_literacia_informacional2 890.63 KB
Related Publications

Of the same book

Novos resultados e elementos para a análise e debate sobre a literacia da informação em Portugal (2016)
Chapter or Part of a Book
Silva, Armando Malheiro da; Fernandez Marcial, Viviana
Information literacy in Portugal: a theory and practice approach (2016)
Chapter or Part of a Book
Silva, Armando Malheiro da; Fernandez Marcial, Viviana
Inclusão digital e literacia informacional em Ciência da Informação (2016)
Chapter or Part of a Book
Silva, Armando Malheiro da
Biblioteca, educação e literacia informacional em Portugal: resultados iniciais do projeto elit.pt (2016)
Chapter or Part of a Book
Silva, Armando Malheiro da; Fernandez Marcial, Viviana

See all (9)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Economia da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-11-01 at 04:36:49 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal
SAMA2