Introduction to Social Sciences I
| Keywords |
| Classification |
Keyword |
| OFICIAL |
Social Science |
Instance: 2007/2008 - 1S
Cycles of Study/Courses
Teaching language
Portuguese
Objectives
Social sciences Introduction I principal aim is to provide the students a structural frame of knowledge necessary to interpret, in a critical way, some major changes in contemporary societies. Students should become familiar with concepts and theories from different social sciences, namely sociology, economics and social psychology.
Program
Contemporary societies structure and changes: globalisation, economy and society
1. World-economy and globalization
2. The regional differentiation of economy and the emergency of new protagonists
3. Science, technology and information: network society
4. The world structure of production, systems of labour and employment
5. Migrations, economy and society
6. Geopolitical challenges: Nation-State ans political institutions
7. Social inequalities, exclusion and human development
8. Culrure and globalisation
9. Other institutional challenges: family and school
Mandatory literature
Castells, Manuel; A Era da Informação: economia, sociedade e cultura, Fundação Calouste Gulbenkian, 2002
Cassen, Bernard; Hoang-Ngoc, Liêm; e Imbert, Pierre-André (coords.); ATTAC. Contra a Ditadura dos Mercados, Campo da Comunicação, 2000
Giraud, Pierre-Noël; As desigualdades do Mundo. Economia do mundo contemporâneo, Terramar , 1998
Waters, Malcom; Globalização, Celta, 1999
Cordelier, Serge (dir.); O Novo Estado do Mundo, Campo das Letras, 2001
Stiglitz, Joseph E.; Globalização. A grande desilusão, Terramar, 2002
D. Martinez, M.L. e V. Ruiz; La globalizacion Gobernada. Estado, sociedad y mercado en el siglo XXI, Tecnos, 2001
Ferrão, João; Serviços e Inovação: Novos caminhos para o desenvolvimento regional, Celta, 1992
Kovács, Illona ; "Consequências da reorganização das empresas no emprego", Organizações e Trabalho, 22: 9-25, 1999
Gaulejac, Vinvent de; Léonetti, Isabel Taboada; com a colaboração de Blondel, Frédéric e Boullier, Dominique-Marie; La Lutte des Places. Insertion et désinsertion, Hommes et perspectioves, 1994
Sennett, Richard; A Corrosão do Carácter. As consequências pessoais do trabalho no novo capitalismo, Terramar, 2007
Gaulier, Guillaume e Kousnetzoff, Nina; L'Économie Mondiale 2007, La Découverte, 2006
Silva, Augusto Santos; Dinâmicas Sociais do Nosso Tempo, Universidade do Porto, 2002
Warnier, Jean-Pierre; A Mundialização da Cultura, Editorial Notícias, 2000
PNUD, Relatório do Desenvolvimento Humano, Vários anos
Complementary Bibliography
Castells, Manuel; A Era da Informação: economia, sociedade e cultura, Fundação Calouste Gulbenkian, 2002
Silva, Augusto Santos; Dinâmicas Sociais do Nosso Tempo, Universidade do Porto, 2002
PNUD, Relatório do Desenvolvimento Humano, Vários anos
Sennett, Richard; A Corrosão do Carácter. As consequências pessoais do trabalho no novo capitalismo, Terramar, 2001
Teaching methods and learning activities
Along with exposition classes, the aim is to make the students work with theorical and empirical situations, especially multidisciplinary situations.
Evaluation Type
Distributed evaluation with final exam
Assessment Components
| Description |
Type |
Time (hours) |
Weight (%) |
End date |
| Subject Classes |
Participação presencial |
30,00 |
|
|
|
Total: |
- |
0,00 |
|