Resumo (PT):
É difícil, no teatro grego, procurar a intimidade das lágrimas. De facto, as personagens são
colocadas mais no espaço público do que na esfera íntima de um mundo privado. Aí, as lágrimas das
mulheres obedecem a um importante grau de ritualização, ou seja, de certo modo conduzem-nos para
uma discussão inevitável - a que questiona não a voz íntima, mas a voz pública da mulher grega,
limitada pelas barreiras do ritual e da convenção. É, por isso, avisado deixar no ar a pergunta: será que
alguma vez as lágrimas ultrapassam a barreira da máscara e nos deixam olhar para lá da face imutável
da convenção ou estará a tragédia grega condenada a chorar por palavras? Como vemos as lágrimas
na tragédia grega? A discussão breve de três exemplos (Medeia, Electra e Helena) mostra-nos a variedade
do uso dramático das lágrimas, mas mostra igualmente que o efeito emocional das palavras é,
neste momento nascente da arte teatral, bem mais poderoso do que a dimensão visual.
Abstract (EN):
It is difficult, in Greek theatre, to look at tears as a form of intimacy. In fact, the characters
move essentially in the public space and not in the intimate sphere of their private world. So, women’s
tears are subjected to an important degree of ritualisation. This leads us to another inevitable discussion
- the one that deals not with the secluded intimate voice of Greek women, but with their public voice,
and the occasions in which it may be heard, limited by the bounds of ritual and decorum. It is, therefore,
advised to ask: do tears, in Greek tragedy, go beyond the barrier of the mask, do they let us look beyond
the immutable face of convention, or is Greek tragedy condemned to shed tears just in words? How do
we see the tears, in Greek tragedy? A brief discussion of three examples (Medea, Electra, and Helen)
shows us the variety of effects the playwright can extract from tears, but it also shows that the emotional
effect of words is, at this early stage of theatrical art, much more powerful than the visual dimension.
Language:
Portuguese
Type (Professor's evaluation):
Scientific