Resumo (PT):
Este trabalho propõe-se rever alguns aspectos psicométricos das escalas IPC de Levenson, bem assim como confirmar ou infirmar a estrutura do locus de controle no âmbito do modelo originalmente proposto. Com esse propósito faz-se a revisão comparada de estudos idênticos no sentido de alcançar a razão subjacente às discrepâncias encontradas anteriormente. A amostra, formada por um grupo homogéneo de estudantes universitários, permitiu fazer algumas comparações com outros estudos. A inovação proposta prende-se com a abordagem analítica adoptada, no sentido de conseguir evidenciar a separação dos grupos presumivelmente distintos de locus de controle externo, quando estudados conjuntamente com a internalidade em relação a cujo eixo se apresentam obliquamente. À semelhança dos anteriores, o estudo também reforça a convicção de que as questões 3, 4, e 10 devem ser excluídas do questionário, considerando as possíveis implicações dessa medida e os meios de as obviar.
Abstract (EN):
Expectancy of Control in the Context of Personality:
Still about the factorial structure of Levenson's IPC
The goal of this study was to review some of the psychometric properties concerning the IPC scale as well as to confirm the locus of control structure as proposed by Levenson. Having that in mind we reviewed some previous studies an this subject, and tried to work out what went wrong when reports couldn't make a clear cut between social and chance factors within the external dimension of the proposed construct. A homogeneous group drawn from a population of university students formed the sample. This allowed for comparisons with similar studies. The innovation here resides in the analytical approach proposed, which should account for the oblique factors determined by the two alleged existent clusters for the external locus of control. It did, thus corroborating the original invariants proposed. The study also reinforces the conviction previously noted that questions 3, 4, and 10 should be ignored or even suppressed, eventually leading ulterior studies to repeat results through standard transformation of the raw scores.
Language:
Portuguese
Type (Professor's evaluation):
Scientific
Contact:
rave@netcabo.pt