Resumo (PT):
Este texto aborda de um modo ensaístico os métodos de registo e de representação da arte rupestre da Pré-História e da Proto-História, no período compreendido entre o final do século XIX e a actualidade (cerca de 130 anos). Não pretende realizar uma exaustiva história das pesquisas, mas focar outrossim alguns aspectos dos métodos de registo que terão influenciado de modo mais evidente as diferentes interpretações da arte da
Pré-História e Proto-História particularmente na Europa ocidental, com destaque para a Península
Ibérica e a França. O conceito de ¿descoberta¿ assim como os métodos de datação relativa e absoluta e a arqueologia experimental serão também observados. Do ponto de vista metodológico foram considerados 3 períodos, organizados em função da valoração estética, histórica e cosmográfica (antropológica), que foi
sendo dada à arte paleolítica: de 1880 a 1950/60; de 1950/60 a 1980/90 e aquele que vai dos anos
de 1990 à actualidade.
Abstract (EN):
This text is an opening approach to the pre-historic and proto-historic rock-art recording and representational methods relating to the period of time spanning from the end of the nineteenth century to modern times (about
130 years). Its aim is not to describe an exhaustive research history, but rather to emphasize some
aspects of the recording methods that might have interested different representations of the
Prehistory and Protohistory, particularly in Western Europe and with special regard to the Iberian Peninsula and France. The concepts of ¿discovery¿, experimental archaeology as well as both absolute and relative dating methods will also be observed. From a methodological viewpoint we have usually considered three periods of time. These periods are organized according to the value Paleolithic art has been given from: 1880 to 1950/60, 1950/60 to 1990 and a third period that spans from 1990 to the present day.
Language:
Portuguese
Type (Professor's evaluation):
Scientific