Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > Variação linguística em sala de aula: conceções de futuros professores e professores em exercício=Language variation in the classroom: pre-service and in-service teachers’ beliefs
Publication

Publications

Variação linguística em sala de aula: conceções de futuros professores e professores em exercício=Language variation in the classroom: pre-service and in-service teachers’ beliefs

Title
Variação linguística em sala de aula: conceções de futuros professores e professores em exercício=Language variation in the classroom: pre-service and in-service teachers’ beliefs
Type
Article in National Scientific Journal
Year
2025
Authors
Rodrigues, Sónia Valente
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Batalha, Joana
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Cardoso, Adriana
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Costa, Ana Luísa
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Sebastião, Isabel
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Scientific classification
CORDIS: Humanities > language sciences > Linguistics > Applied linguistics
Other information
Resumo (PT): O número de alunos falantes das variedades africanas e brasileira do português tem aumentado nas escolas portuguesas nos últimos anos. As questões suscitadas por contextos de aprendizagem em que coexistem estas variedades motivam a investigação sobre conhecimentos, valorização e práticas pedagógicas relativamente a variação linguística, enquadrada por estudos de conceções para o ensino de outras línguas. O presente artigo pretende contribuir para uma caracterização das conceções predominantes de futuros professores e professores em exercício sobre a variação linguística em sala de aula. Mais concretamente, pretende-se comparar as conceções de futuros professores e professores em exercício relativamente às seguintes dimensões: (i) conhecimento sobre variação linguística; (ii) impacto do uso de diferentes variedades do português em sala de aula; (iii) práticas de ensino sobre variação linguística. O estudo, desenvolvido a partir de uma análise quantitativa de respostas a um questionário por 56 futuros professores e 40 professores em exercício, evidencia conceções globalmente positivas da variação. Diferenças significativas entre conceções de futuros professores e professores em exercício e algumas contradições manifestadas pelos participantes apontam para a urgência de mais investigação que fundamente uma pedagogia linguística e culturalmente responsiva.
Abstract (EN): The number of students speaking African and Brazilian varieties of Portuguese has increased in Portuguese schools in recent years. The issues raised by learning contexts in which these varieties coexist motivate research on knowledge, values and pedagogical practices on language variation, framed by studies of teachers' beliefs in different languages. This article contributes to a characterization of the predominant beliefs of pre-service and in-service teachers regarding language variation in the classroom. More specifically, the aim of the study is to compare pre-service and in-service teachers' beliefs in the following dimensions: (i) knowledge about language variation; (ii) impact of the use of different varieties of Portuguese in the classroom; (iii) teaching practices on language variation. The study is based on a quantitative analysis of the responses of 56 pre-service teachers and 40 in-service teachers to a Likert-scale questionnaire. The results of the study globally show teachers' positive beliefs on language variation. Significant differences between pre-service and in-service teachers and some contradictions point to the urgency of further research to support a linguistically and culturally responsive pedagogy.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
No. of pages: 20
Documents
File name Description Size
2025_Batalha_et_al_variacao_linguistica_aulas 532.09 KB
Related Publications

Of the same journal

Verbos de movimento e preposições direcionais (2017)
Article in National Scientific Journal
Leal, António; Oliveira, Fátima ; Silvano, Maria da Purificação
Verbos copulativos com locativos em Português Europeu e em Língua Gestual Portuguesa (2020)
Article in National Scientific Journal
Morgado, Celda; Brito, Ana Maria
Tempos do passado e tempos do futuro em confronto: diferenças e paralelismos (2021)
Article in National Scientific Journal
Cunha, Luís Filipe

See all (33)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-12-17 at 02:48:37 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book