Resumo (PT):
Neste trabalho apresentam-se os resultados de um estudo efectuado tendo em vista a caracterização do comportamento estrutural e a avaliação da segurança da zona de apoio de altura reduzida de vigas pré-esforçadas da Nova Ponte de Macau.
O estudo foi realizado com base num modelo de elementos finitos desenvolvido para a análise não linear de estruturas planas de betão armado pré-esforçado, o qual toma em consideração as relaçõe constitutivas do betão e aço, e do material compósito betão armado pré-esforçado.
A verificação da segurança é discutida à luz dos resultados obtidos na análise não linear e das disposições regulamentares aplicáveis.
Abstract (EN):
This work presents the analysis results of the support zone, with reduced depth, of prestressed concrete girders of the New Macau Bridge. Its structural behaviour is discussed and the corresponding degree of safety is assessed.
The study was carried out by using a finite element model developed for the nonlinear analysis of plane reinforced and prestressed concrete structures, in which, realistic constitutive relationships for concrete and steel and for the composite material are taken into account.
The verification of the design limit states is discussed taking the results of the nonlinear analysis and using the rules of the codes of practice.
Language:
Portuguese
Type (Professor's evaluation):
Scientific
Contact:
Vol. 2
No. of pages:
12