Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > Educação intercultural em Portugal: entre as normativas e as traduções
Publication

Publications

Educação intercultural em Portugal: entre as normativas e as traduções

Title
Educação intercultural em Portugal: entre as normativas e as traduções
Type
Article in National Scientific Journal
Year
2024
Authors
Pimentel, Isabella Pereira
(Author)
FLUP
View Personal Page Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Ribeiro, Cláudia Pinto
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS View ORCID page
Indexing
Latindex
CAPES - Portal de Periódicos
SHERPA/RoMEO
RCAAP
ERIH Plus
Other information
Resumo (PT): Segundo a UNESCO (2023), conflitos globais ocorrem onde há pouco diálogo intercultural, realçando a importância de ambientes educacionais inclusivos. Embora Portugal adote políticas interculturais desde os anos 1990, a sua implementação enfrenta desafios, evidenciados por lacunas em pesquisas escolares (Conselho Nacional de Educação, 2020). Este artigo apresenta um recorte de um estudo de caso realizado em duas escolas secundárias na cidade do Porto: uma no Porto Oriental e outra no Porto Ocidental, premiadas com o Selo Escola Intercultural, distinção que reconhece boas práticas educativas. O objetivo deste texto foi analisar as perceções dos professores sobre a diversidade cultural nessas escolas. A pesquisa qualitativa baseou-se na legislação, revisão da literatura e questionários. Os resultados revelam as dinâmicas entre a normativa e a sua prática, os modelos interculturais adotados e os conceitos sobre diversidade cultural. A compreensão da diversidade está associada à nacionalidade e ao idioma. Isso pode contribuir para perpetuar estereótipos e desigualdades estruturais, desafiando os princípios da educação intercultural. Para fomentar melhorias efetivas, é crucial ampliar a clareza e a coesão na formulação e implementação das políticas.
Abstract (EN): According to UNESCO (2023), global conflicts arise where there is little intercultural dialogue, highlighting the importance of inclusive educational environments. Although Portugal has adopted intercultural policies since the 1990s, their implementation faces challenges, evidenced by gaps in educational research (National Education Council, 2020). This article presents a snapshot of a case study conducted in two secondary schools in the city of Porto: one in Porto Oriental and the other in Porto Occidental; both were awarded the Intercultural School Seal, a distinction that recognizes good educational practices. The aim of this text was to analyze teachers’ perceptions of cultural diversity in these schools. The qualitative research was based on legislation, literature review, and questionnaires. The results reveal the dynamics between normative principles and their practice, the intercultural models adopted, and the concepts of cultural diversity. Understanding diversity is associated with nationality and language. This can perpetuate stereotypes and structural inequalities, challenging the principles of intercultural education. To foster effective improvements, it is crucial to enhance clarity and coherence in the formulation and implementation of policies.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
No. of pages: 23
Documents
We could not find any documents associated to the publication.
Related Publications

Of the same journal

On the opening of higher education institutions to new publics: the portuguese case (2010)
Article in National Scientific Journal
José Pedro Amorim; Joaquim Azevedo; Joaquim Luís Coimbra
O sentimento de sísifo: experiências de não emprego subjetivadas por adultos sobrequalificados (2011)
Article in National Scientific Journal
José Pedro Amorim; Joaquim Azevedo; Luís Imaginário; Joaquim Luís Coimbra
O papel dos mediadores curriculares na promoção de atitudes positivas (2009)
Article in National Scientific Journal
Cristina Palmeirão; Isabel Menezes

See all (19)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-08-09 at 22:28:56 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing