Resumo (PT):
A teoria kantiana do génio, tal como formulada na Crítica da Faculdade do Juízo, apresenta
uma análise parcimoniosa de exemplos artísticos e uma ausência demasiado eloquente – Shakespeare.
Cutrofello (2007) e Zammito (1992) debruçaram-se sobre o silêncio de Kant a respeito de Shakespeare na
Terceira Crítica, sustentando que tal postura kantiana constituiria uma rejeição da filosofia de Herder e das
posições estéticas do Sturm und Drang. Este artigo pretende desmontar tais leituras, mostrando que a
cisão entre Aufklärung e Sturm und Drang não poderá ser devidamente invocada para pensar a ausência
de Shakespeare na Terceira Crítica: neste sentido, analisaremos as teorizações do Aufklärer Lessing acerca
de Shakespeare, posições iniciadoras do movimento Geniezeit no contexto germânico; e comentaremos,
ainda, uma passagem de Kant sobre Shakespeare retirada de Vorlesungen über Anthropologie, salientando
que as afinidades entre Kant e o Sturm und Drang acerca de Shakespeare deverão ser meticulosamente
tomadas em conta.
Abstract (EN):
Kant’s theory of artistic genius, as formulated in the Critique of Judgment, presents a parsimonious
analysis of artistic examples and an eloquent absence – Shakespeare. Cutrofello (2007) and Zammito (1992)
interpreted Kant’s silence regarding Shakespeare in the Third Critique by maintaining that Kant’s attitude
should be taken as a rejection of Herder’s philosophy as well as Sturm und Drang aesthetic positions. Our
article refutes these readings by showing that the divide between Aufklärung and Sturm und Drang cannot
be adequately invoked to understand the absence of Shakespeare in the Third Critique: accordingly, we shall
analyse the aesthetic theories of Lessing, the Aufklärer, concerning Shakespeare, as these theories form
the beginning of the Geniezeit in the German context; we shall also comment on a passage by Kant about
Shakespeare from Vorlesungen über Anthropologie, emphasising that the affinities between Kant and Sturm
und Drang regarding Shakespeare (and other poets) should be thoroughly considered.
Language:
Portuguese
Type (Professor's evaluation):
Scientific