Resumo (PT):
Procura-se neste texto articular duas especificidades
filosóficas da educação: experiência e infância; num registo
de racionalidade que pode ser designado como regime
de possíveis e de errância. Isto é, configurar a educação
num regime sempre aberto a novas formas de pensar
e à plasticidade de competências de sentir, pensar,
imaginar, fazer e comunicar, com vista à construção
de processos de emancipação face a uma herança da
lógica bivalente que estabeleceu formas privilegiadas
de pensar, exponenciadas na razão instrumental da
gestão tecnológico-política do modelo capitalista e
no repúdio ou ausência da experiência das sociedades
contemporâneas.
Abstract (EN):
The aim of this text is to articulate two philosophical
specificities of education: experience and childhood; in
a register of rationality that can be called a regime of
possibilities and wandering. In other words, to configure
education in a regime that is always open to new ways
of thinking and to the plasticity of skills of feeling,
thinking, imagining, doing, and communicating. To
build processes of emancipation, despite a legacy of
bivalent logic that has established privileged ways of
thinking, exponentiated in the instrumental reason
of the technological-political management of the
capitalist model and in the rejection or absence of
experience in contemporary societies.
Language:
Portuguese
Type (Professor's evaluation):
Scientific
No. of pages:
8